گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی Valve برای تولید کنسول دستی و قابل‌حمل Steam Deck OLED با کمپانی سامسونگ همکاری کرده نمایشگر آن از فناوری OLED با نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتزی بهره می‌برد.

اواخر هفته گذشته، کنسول دستی و قابل‌حمل Steam Deck OLED به‌صورت رسمی با مشخصات سخت‌افزاری بهبودیافته معرفی شد که با بازتاب‌های فراوان خبری در رسانه‌های مواجه شد. باوجوداین، همان‌طورکه از نام این دستگاه پیداست می‌توان دریافت که بهترین و قابل‌توجه‌ترین ارتقا سخت‌افزاری به نمایشگر برمی‌گردد که با همکاری کمپانی سامسونگ توسعه یافته است؛ در ادامه به‌‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم و مشخصات کامل صفحه‌نمایش و دستگاه را مرور می‌کنیم.

براساس اعلام رسمی کمپانی Valve، کنسول دستی و قابل‌حمل Steam Deck OLED از نمایشگر ۷.۴ اینچی با فناوری OLED بهره می‌برد که درمقایسه‌با نسل گذشته کمی بزرگ‌تر شده و از رزولوشن ۷۲۰×۱۲۸۰ به‌همراه نرخ به‌روزرسانی متوسط ۹۰ هرتزی بهره می‌برد. ازآنجایی که پنل OLED این کنسول پیشرفته به‌صورت کاملا سفارشی و انحصاری توسط کمپانی بزرگ Samsung Display توسعه‌یافته، از ماتریس زیرپیکسل RGBG استفاده نمی‌کند؛ بااین‌حال، مشخصات فنی نشان می‌دهد از آرایش زیرپیکسلی RGB بهره می‌برد.

علاوه‌براین، سطح روشنایی خودکار دستگاه برای نمایش محتوای SDR به ۶۰۰ نیت می‌رسد، اما هنگام نمایش محتوای ویدئویی با کیفیت HDR می‌تواند ۱۰۰۰ نیت افزایش یابد که برای یک کنسول دستی بسیار خوب محسوب می‌شود. همچنین، رنگ‌های مشکی بسیار عمیق با کنتراسنت بسیار بالاتر با DCI-P3 صد درصدی به‌نمایش درمی‌آید؛ درآخر نرخ نمونه‌برداری لمسی Steam Deck OLED به ۱۸۰ هرتز می‌‌رسد که درمقایسه‌با نسل گذشته حدود ۳۰ درصد بهبود یافته است.

همان‌طورکه می‌دانید نمایشگر OLED نسبت‌به پنل LCD از وزن و حجم کمتری برخوردار است؛ بنابراین کنسول Steam Deck OLED می‌تواند از باتری بزرگ‌تر و مکانیسم کاهش دمای بهتری بهره‌مند شود تا توان پردازشی و گرافیکی دستگاه حین اجرای بازی‌های ویدئویی پایدار بماند. درحال‌حاضر، اطلاعات این کنسول بازی‌ نشان می‌دهد که از یک باتری ۵۰ وات‌ساعتی استفاده می‌کند که درمقایسه‌با نسل گذشته ۲۵ درصد بهبود یافته و به‌لطف هیت سینک و فن خنک‌کننده جدید عملکرد بهتری دارد. در یک جمله، سیستم جدید بسیار بی‌صداتر و پایدار از گذشته کار می‌کند.

ازسوی‌دیگر، بخش‌های دیگر کنسول Steam Deck OLED نیز بهبود یافته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پردازنده AMD با معماری ۶ نانومتری، بلندگوهای استریو، میزان حافظه رم بیشتر، وزن سبک‌تر، پاسخگویی تاچ، Wi-Fi 6E، بلوتوث 5.3 (با کدک‌های aptX و aptX Low Latency)، عمرباتری بیشتر (۳ تا ۱۲ ساعت) و تعمیرپذیری بهتر اشاره کرد. باوجوداین، باید یادآور شویم که قطعات و لوازم جانبی این دستگاه برای مدل قدیمی قابل‌ استفاده نیست. درانتها باید گفت قیمت کنسول Steam Deck OLED برای نسخه ۵۱۲ گیگابایتی به ۵۴۹ دلار و برای نسخه یک ترابایتی به ۶۴۹ دلار می‌رسد.

اخبار مرتبط: