بتسدا برای ساخت بازی Starfield و پرداختن به ادیان با یکی از نویسندگان سابق این کمپانی که به‌تازگی کشیش یسوعی شده مشورت کرد.

ادیان الهی یکی از ویژگی‌ها و هدف‌های بازی ویدئویی Starfield محسوب می‌شود و انتخاب‌های گیمرها می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی روی بازی داشته باشد. برای مثال، ماموریت‌ها، امتیازها یا دشمنانی که در ادامه بازی ظاهر می‌شوند می‌توانند تحت تاثیر دین انتخابی گیمر قرار می‌گیرند؛ برهمین‌اساس فرد باید بداند چه انتخابی داشته باشد تا درطول مسیر بازی با مشکل‌های اساسی مواجه نشود.

ازسوی‌دیگر، مفهوم ماهیت جهان و هستی نیز بسیار گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد که هر گیمری قادر به‌درک کاملی از آن نخواهد بود. امیل پاگلیارولو، طراح بازی Starfield دراین‌باره می‌گوید: «ما می‌دانیم درک ماهیت جهان سخت خواهد بود، اما این چیزی است که به‌دنبال آن هستیم؛ زمانی‌که به‌جلو می‌رویم چیزهای بسیار زیبایی برای دیدن از جهان وجود دارد که گیمرها را متعجب خواهد کرد».

درک ماهیت جهان در بازی استارفیلد Starfield

امیل پاگلیارولو در ادامه صحبت‌هایش افزود که استارفیلد از این‌نظر شبیه فیلم علمی-تخیلی «میان‌ستاره» (Interstellar) کریستوفر نولان است که بخشی از آن مربوط به یک سفرفضایی می‌شود، اما گیمرها باید بدانند چیزی بازی به‌آن‌ها ارائه می‌کنند مفهومی فرای سفری فضایی دارد. همچنین پاگلیارولو گفت که وی و تاد هاوارد، کارگردان بازی، در یک محیط فوق‌العاده مذهبی بزرگ شدند؛ براین‌اساس، Starfield از چندین دیدگاه مذهبی، آتئیستی و آگنوستیکی نوشته شده است.

طبق گفته‌های طراح بازی، دیدگاه‌های آگنوستیکی و مذهبی بیشتر از آتئیستی در بازی وجود دارد که گیمرها را با چالش‌های فکری روبه‌رو می‌کند، اما برای اسپویل نشدن داستان بازی جزئیات بیشتری درباره آن افشا نمی‌کند. همچنین وی اشاره کرد هریک از گیمرها خودشان باید مفاهیم ماهیت جهان را دراین بازی کشف کنند، چراکه هر شخصی می‌تواند دیدگاه متفاوتی از داستان بازی داشته باشد. پاگلیارولو اظهار کرد گیمرها اکتشافات بسیاری از علم، ادیان و ملاقات با بیگانگان داشته‌اند و با همه این مفاهیم آشناییت کامل دارند. اما اکنون با داستانی بزرگ‌تر و کامل‌تر از درک ماهیت جهان و خالق هستی رو‌به‌رو هستیم.

چه ادیانی در بازی استارفیلد وجود دارد؟

اکنون می‌دانیم که در بازی Starfield سه دین و مذهب وجود دارد که عبارتنداز:

  • Sanctum Universum
  • House Va’ruun
  • The Enlightened

به‌نظر می‌رسد محبوب‌‌‌ترین دین از نسبت‌به سایر ادیان در بازی استارفیلد پیروان «Sanctum Universum» هستند که معتقد علم و سفر انسان‌ها به نقاط مختلف جهان هستی یکی از نشان‌های وجود پروردگار و راهی برای پیدا کردن اوست. آن‌ها براین‌باورند خالق هستی جایی درهمین کهکشان‌ها است و اکتشافات فضایی برای پیدا کردن آن توسعه می‌یابد. جمعیت فرقه دینی Sanctum Universum در تمامی کهکشان‌ها بسیار زیاد بوده و گیمر‌ها می‌توانند به‌لطف چنین موهبتی از امکانات زیادی برخوردار شود و سکه‌های زیادی را به‌دست آورند، اما باید توجه داشته باشند که قادر به معامله با سایر فرقه‌ها نخواهند بود.

بازی استارفبلد Starfield و وجود خدا

از دیدگاه سنتی، روشن‌فکران (The Enlightened) بیشتر یک گروه فلسفی به‌شمار می‌روند؛ آن‌ها به‌جای اعتقاد به دین و ایمان به پروردگار، باور دارند که انسان باید به سرمایه و علم‌ودانش‌ تکیه کند. همچنین این گروه به‌اصطلاح فلسفی به استفاده از علم و فناوری تاکید شدیدی دارند و روی آن متمرکز هستند. پروردگار یا قدرت برتر در این گروه جایی ندارد و تنها به مراقبت از یک‌دیگر و گسترش روابط بشردوستانه چهارچوب اعتقادی خودشان باور دارند.

اما فرقه دینی House Va’ruun یکی از مرموز‌ترین ادیان در بازی Starfield به‌حساب می‌آید که اطلاعات کاملی درباره آن وجود ندارد. امیل پاگلیارولو و ویل شن درباره این مذهب می‌گویند: «کمپانی بتسدا برای گسترش مفاهیم ادیان، خدا و ماهیت جهان با نوسیده سابق بازی‌های Skyrim و Fallout 4 همکاری کرد تا بتواند پیام اصلی بازی را به مخاطبان برساند: یادآوری می‌شود نویسنده بازی، Shane Liesegang، اکنون به یک کشیش یسوعی تبدیل شده و خودش از سربازان عیسی مسیح می‌داند.طبق گفته‌های پاگلیارولو، فرقه House Va’ruun پس مواجه یک کشتی مستعمری با موجودی اساطیری به‌نام «Great Serpent» به‌وجود می‌آید؛ این فرقه دینی باور دارد باید ایمان و خلوص نیت داشت، وگرنه توسط مار بزرگی که جهان را احاطه کرده بلعیده می‌شوید».

این بازی از امروز ۳۱ آگوست برابر با نهم شهریورماه برای افرادی که نسخه Constellation را با قیمت ۳۵ دلار خریداری می‌کنند منتشر می‌شود، اما سایر گیمرها باید تا ۱۴ شهریور صبر کنند تا بازی ازسوی کمپانی بتسدا برای آن‌ها منتشر شود.

اخبار مرتبط: