براساس مطالعات، فناوری باتری لایهای مورد استفاده در خودروهای برقی میتواند ظرفیت باتری گوشیها در نسل جدید با حفظ ابعاد را درمقایسه با نسلهای قبلی افزایش دهد.
طی هفتههای اخیر، شایعاتی درباره استفاده از فناوری باتری لایهای در سری گلکسی اس ۲۴ و آیفون ۱۵ شنیدهایم. این فناوری در صعنت خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند روشی نوآورانه برای صنعت گوشیهای هوشمند محسوب شود، چراکه میتواند با حفظ ابعاد به ظرفیت باتری و کاهش مصرف انرژی در نسل آینده گوشیها کمک بسیار زیادی کند.
باتری لایهای فناوری جدیدی برای دنیای گوشیهای هوشمند محسوب میشود، اما برای سالهای متمادی در ساخت خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد که باعث شارژدهی بیشتر در سفرهای طولانی میشود. فناوری مذکور با چیدن چندین سلول باتری روی یکدیگر بهجای کنارهم قرار دادن بهدست میآید که اصطحالا به آن باتری لایهای یا چندلایه میگویند.
مطالعات و آزمایشهای انجام شده نشان میدهند که باتریهای لایهای فضای کمتری نسبت به باتریهای سنتی میگیرد و عمر باتری افزایش مییابد؛ همچنین دستگاه در معرض هیچگونه خطری قرار نمیگیرد و سختافزارهای داخلی آسیبی نخواهند دید. فناوری باتری لایهای زمان کلی شارژ صفر تا صد را کاهش میدهد، چراکه چندین سلول بهصورت همزمان و با سرعت بسیار بیشتری شارژ میشوند.
طبق گزارشها، باتری خودروهای برقی در سری گوشیهای گلکسی اس ۲۴ مورد استفاده قرار میگیرد؛ انتظار میرود این نسل از باتری ۵۰۰۰ میلیآمپر ساعتی بهره ببرد که از نسل فعلی ظرفیت بیشتری دارد، اما بهدلیل استفاده از فناوری لایهای ظرفیت و عمر باتری با حفظ ابعاد فیزیکی بهصورت قابلتوجهی افزایش مییابد. البته تاکنون اخباری درباره ظرفیت نسخه اولترا منتشر نشده است، چراکه اکنون این مدل از باتری ۵۰۰۰ میلیآمپر ساعتی بهره میبرد و احتمال دارد به ۶۰۰۰ میلیآمپر ساعت برسد.
علاوهبر سری گلکسی اس ۲۴، بهنظر میرسد کمپانی اپل قصد دارد از فناوری باتریهای لایهای برای ساخت سری آیفون ۱۵ بهرهمند شود تا بتواند با غول فناوری کرهای در استفاده از باتریهای خودرو برقی رقابت کند.
تفاوتهای باتری لایهای با نسل فعلی
فناوری فعلی که بهنام باتری لیتیوم-یونی شناخته میشود از الکترودهای مثبت و منفی بهصورت مارپیچی استفاده میکند که روشی بسیار مقرونبهصرفه برای ساخت محسوب میشود، اما محدودیتهایی دارد که از مهمترین آنها میتوان به ناهمگونی سلولهای منشوری اشاره کرد که باعث خرابی زودهنگام باتری طی ۲ تا ۳ سال میشود.
ازسوی دیگر، فناوری باتری لایهای رویکردی مدرن برای ساخت سلولهای باتری است که الکترودهای مثبت و منفی را بهصورت لایه به لایه روی یکدیگر میچیند و ساختاری منظمتر و یکنواختتر میدهد. علاوهبراین، فناوری باتریهای چند لایه به تراکم و طولعمر باتری میافزاید که میتواند ساخت گوشیهای هوشمند آینده را تغییر دهد.
مزایای باتریهای لایهای
- افزایش عمر باتری: میزان شارژدهی گوشیهای هوشمند با استفاده از باتریهای لایهای حدود ۵۰ درصد افزایش مییابد؛ بدینترتیب کاربران میتوانند مدتزمان بیشتری بدون نیاز به شارژ مجدد از گوشیهایشان بهرهمند شوند.
- سرعت شارژ بیشتر: با شارژ شدن چندین سلول بهصورت همزمان میتوان گفت تایمینگ شارژ دستگاه کاهش مییابد و کاربر میتواند در زمان صرفهجویی بیشتری داشته باشد.
- حفظ ابعاد: باتریهای چند لایه میتوانند برای گوشیهای کوچکتر مورد استفاده قرار بگیرند بدون هیچگونه افزایشی در ابعاد دستگاهها یا حفظ سایر قطعات سختافزاری، چراکه سلولهای باتری لایهای رویهم قرار میگیرند.
محدودیتهای باتری لایهای
- هزینهها: فناوری باتریهای چند لایه گران است، بنابراین میتواند به قیمت نهایی گوشیهای نسل جدید بیافزاید.
- ایمنی: مدیریت چنین باتریهایی بسیار سخت خواهد بود، چراکه اگر باتریها بیش از حد گرم شود میتواند باعث آتش گرفتن گوشی شود.
- اطمینان: باتریهای لایهای فناوری نسبتا جدید در دنیای گوشیهای محسوب میشود؛ بههمیندلیل نحوه عملکرد آن مشخص نیست.
طبق گزارشهای افشاگر معروف توییتری، آرجیکلادز، سامسونگ قصد دارد از باتریهای لایهای در گلکسی اس ۲۴ پلاس و گلکسی اس ۲۴ اولترا استفاده کند؛ وی در ادامه اشاره میکند که سری آیفون ۱۵ نیز از فناوری باتریهای چند لایه خودرویهای برقی بهرهمند میشود. همچنین شایعات تایید میکنند که هر دو کمپانی از ژلهای خنککننده برای کاهش دمای درونی باتریهای لایهای استفاده میکند تا از بروز هرگونه سانحه ناخواسته جلوگیری کند.
درپایان میتوان گفت فناوری باتریهای لایهای خودروهای برقی میتواند نویدبخش جایگزینی مناسب برای باتریهای فعلی باشد. باتری خودروهای برقی منجر به افزایش عمرباتری و شارژ سریعتر شود، اما هنوز چالشهایی مانند سلول باتری و مدیریت گرما وجود دارد که باید برطرف شود.
اخبار مرتبط: آیفون ۱۵ احتمالا از فناوری باتری خودروهای برقی بهرهمند شود