واضح است که دو سری بازی Splinter Cell و Metal Gear Solid جزو پیشتازان ژانر اکشن و مخفی‌کاری و از اولین عناوینی بودند که پایه‌گذار این ژانر محسوب می‌شوند. حال کارگردان بازی به منبع الهام سری Splinter Cell اعتراف کرد.

هر کدام از این دو سری بازی، روایتی پر لبریز از حس تعلیق و در عین حال واقع‌گرایانه ارائه داده‌اند که با گیم‌پلی چالش برانگیز همراه شده و دل بازیکنان را ربوده است. در بسیاری جهات، دو عنوان Metal Gear Solid و Splinter Cell شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و حال مشخص شده که این موضوع اتفاقی نیست. با اعتراف خالق بازی، مشخص شد که منبع الهام سری Splinter Cell و به خصوص اولین نسخه، سری Metal Gear Solid بوده است.

در مصاحبه‌ای با مجله Retro Gamer، فرانسوا کولان، کارگردان اولین نسخه از Splinter Cell، شرح داد که چگونه سری Metal Gear Solid تاثیر زیادی بر روی این مجموعه اکشن و مخفی‌کاری شرکت Ubisoft داشته است. وی عنوان کرد: «سری Metal Gear Solid به ما یاد داد که چگونه باید مکانیک‌های مخفی‌کاری را در بازی خود تعبیه کنیم». این مکانیک‌ها، قوانینی واضح در اختیار بازیکن قرار داده، او را از وضعیت و شرایط مکانی که در آن گرفتار شده آگاه می‌کردند و حال وی با پیروزی از قوانینی خاص، باید زنده می‌ماند و ماموریت خود را به پایان می‌رسانید.

در ادامه مصاحبه، کولان ذکر کرد که هر دوی این مجموعه بازی‌ها، زمانی که بازیکن در مسیر پیروزی یا شکست خوردن قرار می‌گیرد، وی را از دستاوردهایش مطلع می‌کنند. بدین ترتیب، زمانی که بازیکن در نهایت شکست می‌خورد، بازی و مکانیسم‌های آن را مقصر نمی‌داند بلکه مطمئن است خودش در بخشی از اقداماتش دچار اشتباه و کم‌کاری شده و حال باید بداند در چه نقطه‌ای اشتباه پیش رفته است.

Splinter Cell

کولان عنوان کرد: «سری MGS مجموعه قوانینی واضح و ثابت پایه‌گذاری کرد که هر بازی مخفی‌کاری لازم است از آن پیروی کند. اگر تنها یکی از عناصرش را حذف کنید، تجربه‌تان ناقص، خسته‌کننده یا احمقانه خواهد شد. در این زمینه، سری MGS به طرزی بی‌نقص خلق شده و بازیکن را خسته نمی‌کند. حتی زمانی که شکست می‌خورید، می‌دانید که مشکل از بازی نیست».

اگر به خاطر داشته باشید، بازی Splinter Cell نیز ویژگی‌هایی داشت که از طریق آن، میزان صدایی که ایجاد می‌کردید یا بودنتان در زیر نور را نشان می‌داد. این دو در اکثر مواقع به کمک بازیکن آمده و به وی کمک می‌کردند تا محیط را بشناسد. اگر از تاریکی خارج می‌شدید یا سر و صدای زیادی به پا می‌کردید، هوش مصنوعی دشمنان متوجه شما شده، زنگ خطر را به صدا درآورده و در نهایت ماموریت با شکست مواجه می‌شد. پس بازیکنان در طول بازی، از شرایط خود کاملاً آگاه بوده و نیاز بود در کل این مدت، سم فیشر، شخصیت اصلی را درون تاریکی‌های محیط کنترل کنند و به سمت هدف گام بردارند.

نسخه‌های اخیر، از منبع الهام سری Splinter Cell چندین قدم دور شده و عناوینی چون Blacklist و Conviction، تمرکز بیشتری بر روی اکشن دارند. در این دو نسخه، ابزارها و سلاح‌های زیادی در اختیار شخصیت اصلی قرار داده می‌شود و حتی اگر بخواهید آشوب به پا کنید و به دور از مخفی کاری دشمنان را به قتل برسانید، هیچ جریمه‌ای متوجه شما نخواهد بود. این عناوین، تضاد واضحی با نسخه‌های قدیمی این سری داشتند و به همین دلیل نیز بسیاری از منتقدان و طرفداران از آنان به خوبی یاد نمی‌کنند.

جالب است بدانید که شرکت Ubisoft در حال حاضر در تلاش است تا نسخه‌ای بازسازی شده از اولین بازی Splinter Cell را عرضه کند و به طور ویژه‌ای به ریشه‌های سری پایبند بماند. از طرف دیگر، شرکت Konami نیز اخیراً اولین نسخه‌های مجموعه Metal Gear Solid را دوباره به بازار عرضه کرده و حال تمرکز ویژه‌ای بر بازسازی سومین نسخه این سری دارد که در عین حفظ مکانیک‌های قدیمی، المان‌های مدرن نیز به آن افزوده شده است.