نهادهای ضد انحصار در اسپانیا رسماً تحقیقات خود را در مورد اپ استور آغاز کرده‌اند.

کمیسیون ملی بازارها و رقابت اسپانیا، یا به اختصار CNMC، تحقیقاتی را درباره اپ استور اپل آغاز کرده است. این نهاد ادعا می‌کند که اپل ممکن است از موقعیت برتر خود برای تحمیل شرایط تجاری نامناسب به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن سوء استفاده کند. این اقدام ممکن است قوانین رقابت در اسپانیا و اتحادیه اروپا را نقض کند. اپل معمولا 30 درصد از درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی که بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند، و 15 درصد از درآمد توسعه‌دهندگان کوچک‌تر را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.

اپل در اوایل سال برای اینکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اروپایی کمتر از قبل به او پول بدهند، پیشنهاد جدیدی داد. به این توسعه‌دهندگان گفت که می‌توانند به جای اینکه 30 درصد از درآمدشان را به اپل بدهند، فقط 10 تا 17 درصد بدهند. اما اگر بخواهند از سیستم پرداخت خود اپل استفاده کنند، باید 3 درصد هم به این مبلغ اضافه کنند. اما یک شرط مهم وجود دارد اگر یک اپلیکیشن بیش از یک میلیون بار در سال دانلود شود، توسعه‌دهنده باید به ازای هر نفر 50 سنت به اپل بدهد. یعنی هر چقدر اپلیکیشن محبوب‌تر باشد، توسعه‌دهنده باید پول بیشتری به اپل بدهد.

در پی تحقیقات اسپانیا درمورد اپ استور، اپل در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز اتهامات مربوط به شرایط تجاری ناعادلانه را رد کرد. سخنگوی اپل اعلام کرد که تمامی توسعه‌دهندگان اسپانیایی بدون درنظرگرفتن اندازه کسب‌وکارشان، در شرایط برابر در اپ استور رقابت می‌کنند و شرکت اپل به همکاری با نهادهای رقابتی اسپانیا برای رفع نگرانی‌های آن‌ها ادامه خواهد داد.

اوایل امسال اتحادیه اروپا اپل را به پرداخت جریمه‌ای دو میلیارد دلاری محکوم کرد. اکنون اپل با اتهام نقض قوانین رقابت در اسپانیا روبرو است. اگر این اتهام ثابت شود، اپل مجبور خواهد بود درصد قابل توجهی از سود سال گذشته خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. بااین‌حال، باوجود آغاز اخیر تحقیقات اسپانیا درمورد اپ استور، سازمان رقابتی اسپانیا تا دو سال فرصت دارد تا به نتیجه نهایی برسد.