شرکت SpaceX جمعه صبح می‌خواهد موشک فالکون ۹ با ۲۱ ماهواره را به فضا پرتاب کند که ۶ ماهواره استارلینک اتصال مستقیم با سیم کارت را امکان پذیر می‌کنند تا کاربران بدون نیاز به آنتن از اینترنت، تماس و پیامک بهره ببرند.

شرکت اسپیس ایکس با ریاست ایلان ماسک شهرت زیادی دارد. این شرکت ماهواره‌ای که با پروژه جاه‌طلبانه‌ سکونت در مریخ برای انسان‌ها شناخته می‌شود، پروژه‌های اقتصادی‌تری هم دارد. مثلا با استفاده از ابزارهای مخصوص استارلینک، مشتریان می‌توانند به ماهواره‌های این شرکت متصل شده و از اینترنت آن بهره‌مند شوند، اما امکان اتصال مستقیم به‌آن وجود ندارد و دسترسی علاقمندان، به‌ویژه ایرانیان به‌آن دشوار است. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد ایلان ماسک فاصله زیادی تا ارائه اینترنت ماهواره‌ای مستقیم به سیم کارت و بدون نیاز به دستگاه مخصوص ندارد.

بااعلام شرکت اسپیس ایکس (SpaceX)، موشک فالکون ۹ با ۲۱ ماهواره استارلینک قرار است از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا جمعه ۸ دی ساعت ۸:۳۹ صبح به‌وقت تهران پرتاب شود. البته باوجود فاصله حدود ۸ دقیقه‌ای رسیدن موشک به مدار، برنامه پرتاب موشک درمجموع حدودا ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد. نکته بسیار مهم در این رویداد این است که برخی از ماهواره‌ها نسخه‌های جدیدی هستند و اینترنت ماهواره‌ای مستقیم به سیم‌کارت را امکان‌پذیر می‌کنند. البته این اتصال سرعت چندان بالایی ندارد و براساس محاسبات می‌تواند تا سقف ۱۸.۳ مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود و ۷.۲ مگابیت بر ثانیه سرعت آپلود را در اختیار کاربران بگذارد. گفته شده شرکت T-Mobile می‌خواهد با اسپیس ایکس همکاری کند تا سال ۲۰۲۴ اتصال ماهواره‌ای را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

اولین گوشی‌هایی که مستقیما به اینترنت استارلینک وصل می‌شوند

در توضیحات آن آمده است که ۶ ماهواره جدید استارلینک از مجموع ۲۱ ماهواره، امکان اتصال مستقیم به سیم کارت را دارد و اپراتورهای سراسر جهان می‌توانند از آن استفاده کنند تا دسترسی جهانی یکپارچه به اینترنت، پیامک و تماس را در تمامی نقاط جهان فراهم کرده و نیازی به آنتن نداشته باشد. حدودا ۸ و نیم دقیقه پس از پرتاب فالکون ۹، این فضاپیما به‌صورت عمودی در پایگاه شناور «Of Course I Still Love You» سواحل کالیفرنیا فرود خواهد آمد. همچنین این اولین ماموریت پرتاب و فرود این فضاپیما خواهد بود. در همین حین، ۲۱ ماهواره استارلینک حدودا ۶۲.۵ دقیقه پس از بلند شدن از روی فالکون ۹ در مدار زمین مستقر می‌شوند. علاقمندان می‌توانند پرتاب موشک فالکون ۹ را به‌صورت زنده از حساب SpaceX در پلتفرم ایکس (توییتر) تماشا کنند.

شرکت اسپیس ایکس تاکنون در سال ۲۰۲۳ بیش از ۹۰ ماموریت مداری به‌همراه ۲ پرواز آزمایشی موشک عظیم استارشیپ که قرار است برای طی کردن مسیر بین زمین و مریخ استفاده شود را انجام داده است. البته بیشتر فعالیت‌های این شرکت به تقویت پهنای باند استارلینک اختصاص یافته و به‌همین دلیل در حال حاضر بیش از ۵۱۰۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین به‌گردش در آمده‌اند. هنوز مشخص نیست که اپراتورهای داخلی چه زمانی با ایلان ماسک همکاری کرده و اینترنت و آنتن نامحدود را در اختیار ایرانیان قرار خواهند داد.

نظر شما چیست؟ چه مدتی طول می‌کشد تا ایرانیان از اینترنت و ارتباط ماهواره‌ای مستقیم با سیم‌کارت برخوردار شوند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: