مدتی بود که شایعاتی را در مورد دستگاه جدید سونی شنیده بودیم و کاربران برای دیدن آن اشتیاق زیادی نشان دادند. بالاخره مراسم معرفی اکسپریا 1 V در روز پنجشنبه انجام شد و مشخص شد که اشتیاق کاربران برای آن بی دلیل نبوده است. این دستگاه برای اولین بار از چیدمان خاصی در سیستم دوربین استفاده می‌کند که می‌تواند عملکرد آن را در نور کم افزایش دهد.

یکی از ویژگی‌های جذاب اکسپریا 1 V، صفحه نمایش آن است. مثل دستگاه‌های دیگر سری اکسپریا 1، در این دستگاه هم از صفحه نمایش 6.5 اینچی اولد با نرخ بروزرسانی 120 هرتزی استفاده شده است. اما نکته مهم این است که پنل استفاده شده در این دستگاه از رزولوشن 4K برخوردار است و می‌تواند تصاویر را با سطح جزئیات بی‌نظیری نمایش دهد.

این پنل نسبت تصویر 20:9 دارد و برای محافظت آن، از گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده شده است. البته در بخش بالا و پایین صفحه نمایش حاشیه‌هایی وجود دارد که اسپیکر‌ها و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی را در خود جای داده‌اند. برای محافظت از قاب پشتی دستگاه هم از گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده شده که پوشش مات دارد. فریم دستگاه هم از آلومینیوم ساخته شده و طرح خاصی روی آن وجود دارد که مانع سر خوردن دستگاه از دست می‌شود.

همچنین این دستگاه از دو گواهی IP65 و IP68 برخوردار است که خیال شما را از بابت پاشش آب و گرد و خاک راحت می‌کند. در معرفی اکسپریا 1 V اعلام شد که این دستگاه با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 و 12 گیگابایت رم عرضه می‌شود. برخلاف تمامی پرچمداران دیگر بازار، شما می‌توانید 256 گیگابایت حافظه داخلی این دستگاه را به کمک کارت حافظه افزایش دهید که گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود.

دوربین سونی اکسپریا 1V

از آنجایی که کاربران نارضایتی خودشان را در مورد گرمای بیش از حد اکسپریا 1 IV اعلام کردند، سونی تصمیم گرفته تا صفحه خنک کننده را در این دستگاه 60 درصد بزرگ‌تر کند. البته طبق اطلاعات اعلام شده توسط سونی، این شرکت تلاش کرده تا مصرف انرژی دوربین را کمتر کند و گرمای تولید شده توسط آن را کاهش دهد. با این وجود، اندازه سنسور دوربین نسبت به نسل قبلی این دستگاه، 70 درصد بزرگ‌تر شده و رزولوشن 52 مگاپیکسلی دارد.

البته باید گفت که این سنسور نسبت تصویر 4.3:3 دارد که آن را در میان نسبت 4:3 تصاویر و 16:9 ویدیو‌ها قرار می‌دهد. این ویژگی به دستگاه اجازه می‌دهد تا تعادل تصویر را بین حالت عکس‌برداری و فیلم‌برداری حفظ کند و از کاهش کیفیت آن جلوگیری کند. در این دستگاه از یک سنسور BSI استفاده شده که می‌تواند پیکسل‌ها را با نسبت 4 به 1 ترکیب کند و تصاویر 12 مگاپیکسلی را به شما تحویل دهد.

البته چینش لایه‌ها در این سنسور تغییر کرده و فوتودیود‌ها در یک لایه جداگانه از ترانزیستور‌ها قرار گرفته‌اند که می‌تواند جذب نور سنسور را بیشتر، و نویز آن را کمتر کند. به همین دلیل سونی ادعا کرده که عملکرد این سنسور در نور کم، نسبت به قبل دو برابر بیشتر شده است. به غیر از دوربین اصلی، در دوربین‌های دیگر از همان سنسور‌های قدیمی استفاده شده است.

برای مثال، دوربین تله فوتو همچنان از یک سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که زوم اپتیکال آن متغیر است. همچنین در این سیستم یک دوربین اولتراواید هم وجود دارد که از فوکوس خودکار استفاده می‌کند. در این دستگاه دیگر خبری از سنسور TOF نیست و طبق ادعای سونی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی آن به حدی پیشرفته شده‌اند که می‌توانند کار این سنسور را انجام دهند.

طراحی دوربین سبز سونی Xperia 1 V

سونی مثل همیشه توجهی به تولید کنندگان محتوا هم داشته و قابلیت‌های خاصی را برای آن‌ها اضافه کرده است. حالا برنامه‌های حرفه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری در این دستگاه کمی بهتر شده‌اند و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شده است. استریمر‌ها هم حالا می‌توانند صفحه چتشان را در گوشی ببینند. در معرفی اکسپریا 1 V همچنین اعلام شد اسپیکر‌های این دستگاه می‌توانند صدای بلند‌تری را با بیس بیشتر به صورت یکسان از دو اسپیکر پخش کنند.

جک هدفون هم روی این دستگاه وجود دارد و از هدفون‌های حرفه‌ای پشتیبانی می‌کند. اکسپریا 1 V از یک باتری 5000 میلی‌آمپری استفاده می‌کند که می‌تواند با توان 33 وات شارژ شود. این توان به باتری اجازه می‌دهد تا در مدت زمان 30 دقیقه، 50 درصد شارژ شود. این دستگاه همچنین از شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس هم پشتیبانی می‌کند و سونی اعلام کرده که باتری دستگاه پس از 3 سال استفاده همچنان 80 درصد ظرفیت خود را حفظ خواهد کرد.

سونی اکسپریا 1 V در سه رنگ مشکی، پلاتینیوم و سبز به بازار عرضه می‌شود و قیمت پایه آن هم 1400 دلار اعلام شده است.

نظر شما در مورد پرچمدار جدید سونی چیست؟ آیا این دستگاه نسبت به پرچمداران دیگر بازار ارزش خرید دارد؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: سونی اکسپریا 5 V در فهرست گواهینامه 3C مشاهده شد