سونی اعلام کرد برای کاربران پلی استیشن ۵ کنسولی دستی به‌نام پروژه کیو (Project Q) می‌سازد که از سیستم‌عامل اندروید بهره‌مند می‌شود.

طی‌ هفته‌های گذشته، اطلاعاتی درباره پروژه‌ای به‌نام Q ازسوی کمپانی سونی شنیدیم که با شروع آن قصد دارد کنسولی دستی برای کاربران بسازد؛ البته اطلاعات خاصی درباره این دستگاه در دست نیست، اما می‌دانیم نسخه‌ای اصلاح شده از سیستم‌عامل اندروید را اجرا می‌کند.

تصاویری جدیدی از دستگاه مذکور توسط یکی از افشاگران با نام مستعار زوبی‌تک منتشر شد که نشان می‌دهد کمپانی ژاپنی سونی از سخت‌افزار نسبتا خوبی برای ساخت کنسول پروژه کیو بهره‌ می‌برد. برای مثال، پروژه کیو از صفحه‌نمایش بزرگ ۸ اینچی استفاده می‌کند که با کنترلر‌های دوال‌سنس مانند کنسول بازی نینتندو به دو بخش تقسیم می‌شود؛ البته باید یادآور شویم هنوز اطلاعات دقیقی درباره قابلیت جداسازی این دستگاه دردست نیست، اما ویدئو‌ منتشر شده نشان می‌دهد دستگاه قابل جدا شدن نیست.

در بخش سخت‌افزاری انتظار می‌رود کنسول قابل‌حمل سونی پلی استیشن پروژه کیو با سیستم‌عامل اندروید و تراشه‌های کمپانی تایوانی کوالکام ساخته شود تا تجربه کاربری فوق‌العاده جذابی را به کاربران بدهد. براساس گزارش‌ها، نسخه اولیه دستگاه از سیستم‌عامل اندروید با حالت پیمایشی سه‌دکمه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نرم‌افزار «QC Test» به وجود تراشه اسنپدراگون اشاره می‌کند؛ در گذشته کوالکام نیز درباره همکاری‌های لازم برای ساخت تراشه‌ دستگاه اندرویدی صحبت کرده بود.

در تیزر رسمی سونی اشاره شد کنسول دستی پروژه کیو می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم برثانیه اجرا و پشتیبانی کند، اما عمر باتری آن تنها به چهار ساعت می‌رسد که می‌تواند از نقاط ضعف این دستگاه به‌شمار رود. البته ازسوی دیگر این دستگاه می‌تواند مورد استقبال کاربران زیادی قرار بگیرد، چراکه نسبت به کنسول‌های دستی نینتندو از قیمت بسیار کمتری برخوردار است.

اخبار مرتبط: