تراشه Snapdragon X Elite بهترین اتفاقی است که برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی رخ داد. قدرت آن برای اجرای ویندوز باورنکردنی است و تبدیل به رقیبی برای تراشه‌های اپل شده است. حال قصد مقایسه تراشه اسنپدراگون و اپل را داریم.

تراشه‌های سری ام شرکت اپل برای مدت طولانی بازار را تصاحب کرده و بر اینتل و AMD حکمرانی می‌کردند اما حال با ظهور کوالکام، شرایط قرار است تغییری برجسته به خود ببیند. این کمپانی وعده افزایش کارایی بسیار چشم‌گیر و عمر باتری منحصر به فرد را در تراشه Snapdragon X Elite داده است. حال که بالاخره لپ‌تاپ‌های دارای تراشه جدید کوالکام عرضه شده‌اند، بنچمارک‌های مختلف و داده‌های مقایسه‌ای قابل اتکایی داریم تا بتوانیم تراشه اسنپدراگون و اپل ام 3 را که بر روی مک‌های شرکت اپل یافت می‌شود، با هم مقایسه کنیم.

Snapdragon X EliteApple M3
Model NumberX1E-80-100
Process Node4nm TSMC3nm TSMC
Instruction SetARMv9ARMv8
CPU12 cores (12 x performance cores)
Up to 3.4 GHz
Dual-core boost up to 4.0 GHz
42MB cache (shared)
12 cores (4 x performance cores + 4 efficiency cores)
Up to 4.05 GHz
16MB cache (shared)
GPUQualcomm Adreno GPU
Up to 3.8 TFLOPs
Apple M3 GPU
Up to 4.1 TFLOPs
10 or 12 cores
NPUQualcomm Hexagon NPU
Up to 45 TOPS
10 cores
Up to 18 TOPS
RAMLPDDR5x
Up to 64 GB
8448 MT/s transfer rate
135 GB/s bandwidth
LPDDR5
Up to 24 GB
6400 MT/s transfer rate
100 GB/s bandwidth
ConnectivityWi-Fi 7
Bluetooth 5.4
Wi-Fi 6E
Bluetooth 5.3

بنچمارک گیک‌بنچ یکی از معروف‌ترین‌ها برای بررسی کارایی پردازنده در تراشه‌های مختلف است. در این بنچمارک، هر دو تراشه اسنپدراگون و اپل بررسی شدند و در تست یک هسته‌ای، اسنپدراگون موفق به کسب امتیاز 2753 و اپل ام 3 موفق به کسب امتیاز 3021 شد و از رقیب خود پیشی گرفت. از طرف دیگر، در تست یک هسته‌ای، اسنپدراگون عملکرد چشم‌گیرتری داشته و اپل را شکست می‌دهد. این تراشه گیک‌بنچ 6 موفق به کسب امتیاز 14151 شد در حالی که ام 3 شرکت اپل تنها امتیاز 11566 را کسب کرد. همانطور که دیدید، در تست یک هسته‌ای اپل با اختلافی کم، پیروز میدان است اما در تست چندهسته‌ای، اسنپدراگون با تفاوتی چشم‌گیر اپل را پشت سر می‌گذارد.

یکی دیگر از بنچمارک‌های معتبر برای بررسی عملکرد پردازنده و گرافیک یک تراشه، CineBench است که با استفاده از پردازش داده‌ها و تسک‌های سه بعدی، سعی دارد قدرت هر کدام را بسنجد و امتیازی نیز به آن بدهد. اسنپدراگون در تست یک هسته‌ای امتیاز 1738 و در چندهسته‌ای امتیاز 13487 را از آن خود کرد. از طرف دیگر، اپل ام 3 نیز امتیاز 1892 را برای تک هسته‌ای و 10394 را برای چندهسته‌ای به ثبت رسانید. امتیازات این بنچمارک نیز مانند گیک‌بنچ نشان می‌دهد که اسنپدراگون در زمینه چندهسته‌ای تفاوتی چشم‌گیر با اپل دارد و در تست تک هسته‌ای، تنها کمی از این تراشه عقب است. عملکرد بهتر چندهسته‌ای نشان می‎دهد که اسنپدراگون در کارهایی چون ادیت ویدئو و پردازش داده‌های سه بعدی بهتر عمل می‌کند.

یکی دیگر از بنچمارک‌های مناسب برای مقایسه تراشه اسنپدراگون و اپل، 3D Mark WildLife Extreme است که به طور اختصاصی عملکرد گرافیک را بررسی می‌کند. اجرای آن سنگین بوده و از روش‌هایی چون پردازش‌های سنگین، تصاویر پیچیده و پرجزئیات و تکنیک‌های پیشرفته گرافیکی برای تخمین قدرت دستگاه استفاده می‌کند.

در بنچمارک 3D Mark WildLife Extreme تراشه Snapdragon X Elite موفق به کسب امتیاز 6260 شد و رقیب آن یعنی Apple M3 نیز به امتیاز 8284 دست یافت. بر اساس این نتایج، می‌توانیم بگوییم کامپیوترهایی که از تراشه اپل استفاده می‌کنند، از لحاظ گرافیک کارایی بهتری از کامپیوترهای اسنپدارگون خواهند داشت. البته در نظر داشته باشید که این بنچمارک، بر روی کارایی کوتاه مدت تمرکز دارد و نمی‌تواند استفاده بلند مدت را بسنجد.

در راستای تست بازی‌های مختلف بر روی این دو تراشه، در تمامی عناوین تست شده تراشه Apple M3 موفق می‌شود نرخ فریم بالاتری به بازیکن بدهد. در این مقایسه، اسنپدراگون به طرز واضحی از اپل شکست خورده و عقب می‌افتد. پس به راحتی می‌توانیم بگوییم که اگر اهل بازی هستید، با مک‌بوک‌های اپل که تراشه Apple M3 را دارند، تجربه بسیار بهتر و روان‌تری نسبت به کامپیوترهای دارای Snapdragon X Elite خواهید داشت.

شرکت کوالکام ادعا دارد لپ‌تاپی که از تراشه‌اش استفاده کند، در مقایسه با پردازنده‌ای چون Intel Core Ultra 7 155H دو برابر طول عمر باتری خواهد داشت! این نشان می‌دهد که یکی از بهترین‌ها در زمینه باتری است اما عملکردش در مقایسه با Apple M3 چطور خواهد بود؟

یوتیوبری به نام Dave2D اقدام به مقایسه عملکرد باتری دو تراشه اسنپدراگون و اپل کرده است. در این مقایسه، وی از لپ‌تاپ Asus Vivobook S15 استفاده کرد که باتری 70 وات ساعتی دارد. باتری این دستگاه با کارهای روزمره، حدود 10 ساعت و 26 دقیقه دوام آورد. از طرف دیگر، باتری MacBook Air M3 شرکت اپل با همان کارها، 11 ساعت و 18 دقیقه دوام داشت. از طرف دیگر، Tom’s Guide نیز بررسی در این باره انجام داده و نشان داد که بعد از 12 ساعت استفاده (فتوشاپ، وب‌گردی طولانی مدت با کروم، پخش موسیقی و چندین ساعت تماشای نتفلیکس)، باتری لپ‌تاپ دارای اسنپدراگون از 100 به 47 درصد کاهش یافت! چنین طول عمری برای یک دستگاه ویندوزی بی‌رقیب است و توانسته به راحتی به عملکرد اپل نزدیک شود.

تراشه اسنپدراگون و اپل هر دو عملکردی عالی دارند و به نظر می‌رسد پس از سال‌ها بالاخره رقیبی قدر برای اپل به میدان آمده است. تراشه Snapdragon X Elite کارایی دیدنی، قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی و باتری عالی به کاربران ارائه می‌دهد. اپل نیز رقیبی قدر قدرت است و پا به پای اسنپدراگون پیش آمده و در مراتبی، از آن نیز جلو افتاده است. باید دید پاسخ اینتل و AMD چه خواهد بود و آیا به پادشاهی در بازار دستگاه‌های ویندوزی ادامه خواهند داد یا خیر.