یک منبع آگاه خبری با انتشار مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 با دو هسته اصلی و پردازنده گرافیکی 830 اعلام کرد این پردازنده قدرت بسیار بالایی دارد.

طی هفته‌های گذشته، گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی درخصوص نسل آینده سری گلکسی S25 شنیده می‌شود که توجه رسانه‌های فناوری را جلب کرده‌است. به‌عنوان‌مثال، شایعات حاکی از آن است که سامسونگ برای کاهش هزینه‌ها از پردازنده اگزینوس 2500 استفاده می‌کند، اما برخی دیگر براین‌باورند که سامسونگ به‌قراردادش با کوالکام پایبند خواهد بود و سری گلکسی S25 با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 رونمایی می‌شود. غول کره‌ای می‌خواهد گلکسی S25 اولترا ازنظر پردازشی درکنار آیفون 16 پرو مکس قرار بگیرد. درحال‌حاضر، نتایج گیک‌بنچ از SD8G4 نشان می‌دهد که امتیاز 8840 را دارد که سریع‌ترین و قدرت‌مندترین تراشه سیلیکونی کوالکام محسوب می‌شود.

در هفته اول آگوست، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 برای اولین بار با امتیاز تک هسته‌ای 2884 و امتیاز چند هسته‌ای 8840 وارد Geekbench شد. بااین حال، امتیاز بنچمارک تنها منبع اطلاعات ما درباره این پردازنده نیست. اخیرا یک برگه اطلاعاتی، مشخصات تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 را فاش کرد و تصویر دقیق‌تری از آنچه می‌توانیم از پردازنده پرچمدار بعدی کوالکام انتظار داشته باشیم ارائه داد.

مشخصات-مشخصات-اسنپدراگون-8-نسل-4

مرجع خبری SmartPrix گزارش کرد دو نوع از این پردازنده وجود دارد که شامل نسخه استاندارد، به نام SM8750، و نسخه پیشرفته با شماره‌سریال SM8750P خواهد بود. تراشه استاندارد، در دستگاه‌های پرچمدار مختلفی از شرکت‌هایی مانند Vivo، Xiaomi، Oppo، Honor، OnePlus و حتی Asus استفاده خواهد شد. باوجوداین، نسخه بهبود‌یافته منحصر به مدل Galaxy S25 Ultra سامسونگ باقی خواهد ماند، اما احتمالا در آینده مدل‌های پرچمدار دیگریبه فهرست کوالکام اضافه می‌شوند.

طبق برگه اطلاعات فاش شده، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 با استفاده از فناوری پیشرفته 3 نانومتری TSMC ساخته خواهد شد؛ این تراشه روی کارایی تاکید دارد؛ ترانزیستورها متراکم‌تر توزیع شده‌اند که عملکرد را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عناصر کلیدی تراشه، هسته‌های سفارشی Oryon کوالکام است که برای اولین بار با لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite و Plus عرضه شدند.

علاوه‌براین، تراشه Snapdragon 8 Gen 4 از دو هسته اصلی با فرکانس 4.0 گیگاهرتزی و شش هسته کم‌مصرف با فرکانس 2.8 گیگاهرتز خواهد بود. این تراشه به پردازنده گرافیکی قدرت‌مند Adreno 830، مودم FastConnect 7900 برای پشتیبانی از Wi-Fi 7 و بلوتوث 5.4 و ISP پیشرفته Spectra کوالکام برای قابلیت‌های ارتقا یافته دوربین مجهز خواهد بود. همچنین، این پردازنده با کمک Qualcomm Sensing Hub (QSH) که به‌ارائه ویژگی‌هایی مانند زیرسیستم هوش مصنوعی کم مصرف (LPAI) کمک می‌کند تا برخی از قابلیت‌های پیشگامانه هوش مصنوعی را به ارمغان می‌آورد.

با مشخصات فاش شده، اکنون تصویر روشنی از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 داریم که بیشتر روی کارایی و بهبود عملکرد نسبت به پردازنده قبلی متمرکز است. درحالی که انتظار داریم این پردازنده در اکتبر در اجلاس 2024 رونمایی شود، شایعه شده که Xiaomi 15 احتمالا اولین گوشی هوشمندی باشد که به آن مجهز می‌شود.