شرکت کوالکام در حال ساخت یک چیپست جدید به نام اسنپدراگون 8 نسل 4 است که انتظار می‌رود بسیار سریع‌تر از چیپست‌های فعلی باشد.

شرکت کوالکام پیش از این در حال آزمایش تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 با سرعت‌های مختلف بود. اطلاعات اولیه‌ای که منتشر شد نشان می‌داد که این تراشه در تست عملکرد Geekbench 6 امتیاز بالای 10 هزار را کسب کرده و 46 درصد سریع‌تر از نسل قبلی، اسنپدراگون 8 نسل 3، است. حالا نتایج جدیدی از تست‌های Geekbench برای نسخه نهایی این تراشه منتشر شده که تصویر واضح‌تری از عملکرد آن در پردازش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای ارائه می‌دهد. با وجود اینکه این نتایج جدید نسبت به نتایج اولیه پایین‌تر هستند، اما همچنان از تراشه‌های نسل فعلی مثل A17 پرو سریع‌تر است.

تراشه A17 پرو به سختی توانسته در تست تک هسته‌ای از اسنپدراگون 8 نسل 4 پیشی بگیرد؛ اما اسنپدراگون 8 نسل 4 در عملکرد چند هسته‌ای حداقل تا زمان عرضه تراشه‌های جدیدتر، به عنوان پادشاه جدید شناخته می‌شود. اطلاعات منتشر شده در Geekbench 6 نشان می‌دهد که اسنپدراگون 8 نسل 4 از ترکیب دو هسته پرقدرت و شش هسته کم‌مصرف استفاده می‌کند که قبلا هم اعلام شده بود.

مشخصات-اسنپدراگون-8-نسل-4-کوالکام

با نزدیک شدن به زمان عرضه، اطلاعات بیشتری درباره مشخصات و قابلیت‌های این تراشه منتشر خواهد شد، اما فعلا نتایج اولیه تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای را داریم. این تراشه در این تست‌ها امتیازهای 2884 و 8840 را کسب کرده و از 12 گیگابایت رم بهره می‌برد. در مقایسه با رقبا، اسنپدراگون 8 نسل 4 در عملکرد چند هسته‌ای کمی سریع‌تر از A17 پرو است، اما در عملکرد تک هسته‌ای کمی کندتر عمل می‌کند.

اپل همیشه در تست‌های سرعت تک هسته‌ای Geekbench 6 بهترین بوده و تراشه M4 نشان می‌دهد که تراشه بعدی آن‌ها، A18، ممکن است اواخر امسال از اسنپدراگون 8 نسل 4 پیشی بگیرد. به‌نظر می‌رسد امتیازهای بالای قبلی اسنپدراگون به خاطر آزمایش آن با سرعت بالاتر بوده و حتی شایعه شده بود که کوالکام به‌دنبال رسیدن به سرعت 4.26 گیگاهرتز برای بهترین عملکرد است.

متاسفانه پیش‌بینی می‌شود مشکلات گرمای بیش از حد باعث شده کوالکام مجبور شود قدرت پردازنده اصلی اسنپدراگون 8 نسل 4 را کاهش دهد، اما بااین‌وجود، عملکرد آن هنوز هم خوب است. حالا باید دید که این تراشه چقدر انرژی مصرف می‌کند. یک کارشناس معروف گفته که پردازنده گرافیکی آدرنو 830 بسیار کم‌مصرف است و می‌تواند به اندازه پردازنده گرافیکی دایمنسیتی 9300 کار کند، درحالی‌که تنها نیمی از انرژی را مصرف می‌کند.

اگر این ادعا درست باشد، گوشی‌های پرچمدار اندروید در سال 2025 از این مزیت بهره‌مند خواهند شد، اما برای اطلاعات بیشتر درباره عملکرد این تراشه، باید منتظر نزدیک شدن به زمان عرضه اسنپدراگون 8 نسل 4 باشیم، بنابراین برای به‌روزرسانی‌های بیشتر همراه ما باشید.