امروز اطلاعات تراشه Snapdragon 8 Gen 4، پرچم‌دار کوالکام برای سال 2025، چند ماه قبل از انتشار رسمی به بیرون درز کرد.

در میان اطلاعات پخش شده از تراشه Snapdragon 8 Gen 4، مهم‌ترین آن برگه مربوط به داده‌های این قطعه قدرتمند است. در این برگه، دو کد SM8750 و SM8750P به‌چشم می‌خورد. ظاهراً اولی مربوط به نسخه پایه این تراشه بوده اما کد دومی، نسخه ویژه‌ای است که اورکلاک شده و به مراتب قدرت و عملکرد فنی بهتری دارد.

بر اساس اطلاعات تراشه Snapdragon 8 Gen 4، شرکت کوالکام پرچم‌دار خود را بر اساس معماری 3 نانومتری خلق کرده و به همین دلیل، پیشرفتی شگفت‌انگیز در زمینه عملکرد فنی و در عین حال کاهش مصرف انرژی داشته است. پردازنده لحاظ شده در این تراشه، Oryon خواهد بود که جدیدترین ساخته کوالکام است و عملکرد پردازشی بسیار چشم‌گیری به نمایش می‌گذارد. در کنار آن، گرافیک Adreno سری هشت برای این تراشه در نظر گرفته شده که به راحتی از پس سنگین‌ترین و پرجزئیات‌ترین بازی‌ها برمی‌آید و هر کار پردازشی را با سرعت و قدرتی باورنکردنی انجام می‌دهد. علاوه بر آن، کوالکام برای این تراشه از تکنولوژی LPDDR5X SDRAM دو کاناله PoP استفاده کرده تا به بهینه‌ترین شکل ممکن از حافظه رم استفاده شود و حتی در این زمینه نیز از لحاظ فنی با هیچ کمبودی روبرو نشویم.

تراشه Snapdragon 8 Gen 4، پرچم‌دار کوالکام

در زمینه مالتی‌مدیا، تراشه Snapdragon 8 Gen 4 به قطعه Spectra ISP 8 ساخته خود شرکت کوالکام مجهز است و انتظار می‌رود کیفیت تصاویر و ویدئوهای ضبط شده با دوربین گوشی را تا حد باورنکردنی ارتقا دهد. این تراشه دارای واحدهای DPU و VPU آدرنو بوده که کار انکود و دیکود ویدئوهایی با کیفیت UHD را به راحتی و با سرعتی تصورنشدنی انجام می‌دهد.

از سایر اطلاعات تراشه Snapdragon 8 Gen 4 می‌توان به اتصالات آن اشاره کرد. شرکت کوالکام در این زمینه نیز سنگ تمام گذاشته و جدیدترین تراشه‌اش از مودم‌های 3G، 4G و 5G شش بانده با پشتیبانی از mmWave استفاده می‌کند. علاوه بر آن، در این تراشه از سیستم FastConnect 7900 استفاده شده که قابلیت اتصال به تکنولوژی‌های وایرلس روز دنیا از قبیل Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4 و UWB را می‌دهد.

علاوه بر قدرت و توانایی پردازشی و فنی باورنکردنی، تراشه جدید کوالکام در زمینه امنیت و به کارگیری هوش مصنوعی نیز به معنای واقعی کلمه غوغا کرده است. با لحاظ کردن یک ساب سیستم LPAI که DSP مختص به خود را نیز دارد، این تراشه قادر است انواع کارهای پردازشی هوش مصنوعی را به سریع‌ترین و دقیق‌ترین حالت انجام دهد و در کنار آن، هیچ تاثیری بر روی عمر باتری نیز نخواهد گذاشت!

در زمینه صدا، از کدک صوتی Qualcomm Aqstic WCD3955 استفاده شده که باعث می‌شود پخش انواع موسیقی و ویدئو، با صدایی شنیدنی و واقع‌گرایانه صورت بگیرد. کوالکام در Snapdragon 8 Gen 4 واحدی مربوط به پردازش امنیتی نیز لحاظ کرده که نشان از اهمیت ویژه این شرکت به بحث امنیت کاربر می‌دهد. بدین ترتیب در انواع سناریوهای ممکن، گوشی شما از خطرات مختلف در امان خواهد بود و مشکلی از این لحاظ تجربه نمی‌کنید.

نسخه SM8750 به‌طور قطع همان تراشه‌ای خواهد بود که قرار است بر روی عمده گوشی‌های چینی که در ماه اکتبر تا دسامبر سال جاری عرضه می‌شوند، قرار بگیرد. به‌طور قطع می‌دانیم که این تراشه در دستگاه گلکسی اس 25 اولترا که برای عرضه در ژانویه 2025 برنامه‌ریزی شده است نیز لحاظ خواهد شد. به احتمال زیاد، SM8750P که نسخه اورکلاک شده این تراشه است، در سایر گوشی‌های هوشمندی که اواسط 2025 به بازار می‌آیند، استفاده خواهد شد.