یک منبع خبری نشان می‌دهد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 با پردازنده گرافیکی Adreno 830 و فرکانس 1250 مگاهرتزی می‌تواند قدرت‌مندترین پردازنده موبایل شود.

لحظاتی پیش، مشخصات تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 افشا شد که نشان می‌دهد کوالکام قصد دارد دو نوع تراشه را رونمایی کند که هردو آن‌ها دارای یک Adreno GPU 8-series برای بالاترین عملکرد گرافیکی و بهره‌وری انرژی هستند. بااین‌حال، جزئیات دقیقی از پردازنده گرافیکی Adreno 830 ارائه نشده، اما یک افشاگر اطلاعات، اظهار داشت که این پردازنده با کلاک‌اسپید 25 درصد بالاتر نسبت‌به Adreno 750 درحال آزمایش است.

تقریبا بلافاصله پس از فاش شدن مشخصات، Ice Universe بخش کوچکی از اطلاعات را در شبکه اجتماعی Weibo به اشتراک گذاشت و اظهار داشت که Adreno 830 با فرکانس 1250 مگاهرتزی در حال آزمایش است. برای مقایسه، نسخه اورکلاک شده Snapdragon 8 Gen 3 دارای پردازنده گرافیکی Adreno 750 بود که با سرعت 1000 مگاهرتز کار می‌کرد و مشخص نبود که تا چه‌مدت می‌تواند این سرعت را حفظ کند.

ازآنجایی‌که اسنپدراگون از لیتوگرافی 3 نانومتری نسل دوم TSMC استفاده می‌کند که به‌شکل شگفت‌انگیزی باعث بهره‌وری انرژی می‌شود؛ این ویژگی به‌تنهایی باید به پردازنده گرافیکی Adreno 830 اجازه دهد تا با سرعت 1250 مگاهرتز کار کند، اما افشاگر چینی صحبتی درخصوص کلاک‌اسپید پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4 در نسخه اصلی نمی‌کند.

فرکانس پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 4

براساس اطلاعات پیشین، کلاک‌اسپید Adreno 830 توانسته بود در بنچمارک 3DMark Wild Life Extreme نتیجه بهتری را درمقایسه‌با Apple M2 به‌دست‌آورد؛ اگر شایعات یادشده درست باشد، می‌توانیم شاهد سریع‌ترین پردازنده گرافیکی گوشی‌های هوشمند باشیم. همچنین، گفته می‌شود که کوالکام فشرده‌سازی حافظه بهبود یافته و “فناوری درون‌یابی GPU” را به ارمغان می‌آورد، که رفتاری مشابه با Frame Generation انویدیا خواهد داشت، که منحصر به سری کارت‌های گرافیکی RTX 4000 آن است.

کلا‌ک‌اسپید می‌تواند دلیل اصلی این باشد که چرا Adreno 830 در 3DMark Wild Life Extreme کمی سریع‌تر از پردازنده گرافیکی Apple M2 بود، و با فرض اینکه شایعات قبلی درست باشند، می‌توانیم شاهد سریع‌ترین پردازنده گرافیکی گوشی‌های هوشمند باشیم. علاوه بر این، گفته می‌شود که کوالکام فشرده‌سازی حافظه بهبود یافته و  «GPU Interpolation Technology» را به ارمغان می‌آورد، که رفتاری مشابه با Frame Generation انویدیا خواهد داشت، که منحصر به سری GPUهای RTX 4000 آن است.

توجه داشته باشید که فقط به‌دلیل که یک پردازنده گرافیکی با سرعت کلاک بالاتر آزمایش می‌شود، لزوما به‌این‌معنی نیست که واحدهای اصلی نیز با آن فرکانس‌ها کار می‌کنند، زیرا عوامل مختلفی مانند دمای محیط، محلول خنک‌کننده گوشی هوشمند و موارد دیگر را باید در نظر گرفت.