براساس اعلام رسمی کمپانی کوالکام، تراشه میان‌رده اسنپدراگون 7s نسل 3 معرفی شد که با ویژگی‌های هوش مصنوعی برای گوشی‌های نسل بعد سامسونگ استفاده خواهد شد.

همان‌طورکه می‌دانید، زمان زیادی تا رونمایی تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 4 باقی‌نمانده، اما پیش‌ازآن کمپانی آمریکایی کوالکام از تراشه میان‌رده اسنپدراگون 7s نسل 3 رونمایی کرد که به‌دلیل قابلیت‌های هوش مصنوعی و بهبود مشخصات سخت‌افزاری درمقایسه‌‌با نسل پیشین مورد توجه کاربران قرار گرفته‌است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری ازاین قابلیت‌های سخت‌افزاری نسل جدید تراشه کوالکام برای دستگاه‌های ارزان‌قیمت می‌پردازیم.

تراشه اسنپدراگون 7s نسل 3 را می‌توان یک نسخه اقتصادی‌تر از 7 Plus در این سری در نظر گرفت، اما قرار است برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی مشابه را با قیمت مقرون‌به‌صرفه ارائه دهد. برگه مشخصات فنی کوالکام نشان می‌دهد این تراشه دارای عملکرد هوش مصنوعی بهبود‌یافته نسبت‌به Snapdragon 7s Gen 2 و قابلیت پشتیبانی از چندین مدل LLM (مدل‌های زبان بزرگ) است که به آن امکان پردازش زبان طبیعی و انجام وظایف پیچیده‌تر را می‌دهد.

مشخصات-اسنپدراگون-7s-نسل-3

براساس گفته‌های کوالکام هنگام معرفی اسنپدراگون 7s نسل 3، این پردازنده سیلیکونی جدید برپایه لیتوگرافی 4 نانومتری است که با 20 درصد بهبود عملکرد CPU درمقایسه‌با چیپست قبلی است و پردازنده گرافیکی Adreno قصد دارد عملکرد گرافیکی را به‌شدت بهبود بخشد و تجربه بازی و کار با برنامه‌های گرافیکی سنگین را روان‌تر کند. همچنین، از نظر مصرف انرژی Snapdragon 7s Gen 3 کارآمدتر است، زیرا هسته‌های Kryo تقریبا دو برابر بیشتر از مدل قبلی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند که به‌عمر باتری طولانی‌تر دستگاه کمک می‌کند.

تراشه Snapdragon 7s Gen 3 از کلاستربندی هسته 1+3+4 بهره می‌برد که شامل یک هسته اصلی با فرکانس 2.5 گیگاهرتز برای انجام وظایف سنگین، سه هسته عملکردی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز برای انجام وظایف روزمره و چهار هسته کارآمد با فرکانس 1.8 گیگاهرتز برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در وظایف سبک می‌شود؛ همچنین، تنظیمات دوربین شاهد برخی از ارتقاهای حیاتی خواهد بود؛ به‌عنوان‌مثال، قابلیت‌هایی برای مدیریت چیدمان‌های دوربین سه‌گانه تا 21 مگاپیکسل از توانایی‌های این پردازنده محسوب می‌شود. اسنپدراگون 7s نسل 3 می‌تواند عکس‌های 200 مگاپیکسلی را مدیریت کند و با کمک 4K sHDR (دامنه دینامیکی بالا در حالت آهسته) و ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) سه‌گانه 12 بیتی قدرت پشتیبانی از ویدئوهای 4K HDR را با کیفیت بالا و جزئیات بیشتر دارد.

همچنین، پردازنده جدید درحال گسترش پشتیبانی از اتصال با شبکه‌های Wi-Fi 6E و 5G است که به گسترش پهنای باند بیشتری نسبت‌به مدل قبلی کمک می‌کند و امکان انتقال داده‌ها با سرعت بالاتر و تأخیر کمتر را فراهم می‌سازد. انتظار می‌رود Qualcomm 7s Gen 3 توسط ریلمی، سامسونگ و شارپ پذیرفته شود و شیائومی اولین دستگاهی باشد که در ماه سپتامبر یکی از نسخه‌های ردمی نوت 14 را با این تراشه عرضه کند.