امروز شرکت کوالکام، در سکوت خبری از تراشه Snapdragon 6 Gen 3 با کد اسم SM6475-AB به صورت رسمی رونمایی کرد.

تراشه جدید شرکت کوالکام برای استفاده در گوشی‌های اقتصادی خلق شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این قطعه در واقع نسخه‌ای ضعیف‌تر از Snapdragon 7s Gen 2 است که کاهش توانایی آن، باعث شده قیمتش نیز منطقی و اقتصادی باشد. خلق این تراشه، گامی مهم در راستای آوردن قدرت پردازشی بالا به گوشی‌های اقتصادی است و حال برندهای مختلف، می‌توانند در دستگاه‌های ارزان قیمت خود نیز از قطعات قدرتمند ساخته شرکت کوالکام بهره ببرند و تجربه‌‍ای ویژه تقدیم کاربرانشان کنند.

تراشه Snapdragon 6

در تراشه Snapdragon 6 Gen 3 چهار هسته 2.4 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A78 برای امور پردازشی و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A55 جهت ذخیره انرژی تعبیه شده است. برای کارت گرافیک، از مدل Adreno 710 استفاده شده و از حافظه‌های رم LPDDR4x و LPDDR5 نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت، می‌توان از حافظه UFS 3.1 برای سرعت بیشتر در این تراشه قدرتمند بهره گرفت.

از مشخصات Snapdragon 7s Gen 2 که مدل قدرتمندتر تراشه جدید کوالکام است، می‌توان به چهار هسته 2.4 گیگاهرتزی از Cortex-A78 با تمرکز بر کارایی و قدرت پردازشی و 4 هسته 1.95 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A55 با تمرکز بر روی ذخیره انرژی اشاره کرد. در این تراشه نیز از گرافیک Adreno 710 استفاده شده است. این دو تراشه، شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند اما از تفاوت‌هایشان می‌توان به پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 144 هرتز و رزولوشن FHD+ در Snapdragon 7s Gen 2 اشاره کرد که در مدل Snapdragon 6 Gen 3 وجود ندارد. به غیر از این و کمی کاهش سرعت کلاک، تفاوت دیگری میان این دو تراشه وجود ندارد. به نظر می‌رسد این مدل جدید، صرفاً تلاش کوالکام برای کاهش قیمت این تراشه و در دسترس قرار گرفتن آن برای گوشی‌های اقتصادی بیشتر در مدل‌های مختلف باشد.