دیروز تراشه کوالکام اسنپدراگون ۴ نسل ۲ برپایه معماری ۴ نانومتری با عملکرد پردازشی بهتر برای گیمرها معرفی شد.

کوالکام تراشه‌های نسل ۴ را سال گذشته میلادی معرفی کرد؛ اکنون نوبت به نسل دوم این تراشه رسیده است که با استفاده از معماری ۴ نانومتری می‌تواند سرعت پردازشی بیشتری داشته باشد. همچنین معماری ۴ نانومتری به تراشه مذکور اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری از حافظه رم و حافظه داخلی را پشتیبانی کند که خبر بسیاری خوبی برای گیمر‌های موبایلی محسوب می‌شود.

معماری جدید می‌تواند نوید بهبود کارایی زیادی را در گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ بدهد؛ برای مثال، اسنپدراگون ۶ نسل ۱ از معماری ۶ نانومتری و اسنپدراگون ۴۸۰ از معماری ۸ نانومتری بهره می‌بردند که از قابلیت‌های مناسبی پشتیبانی می‌کردند.

تراشه جدید اسنپدراگون از دو هسته قدرتمند با کلاک اسپید ۲.۲ گیگاهرتزی و ۶ هسته کم‌مصرف با کلاک اسپید ۲.۰ گیگاهرتزی استفاده می‌کند تا عملکرد پردازشی دستگاه را ۱۰ درصد نسبت به نسل قبل افزایش دهد. علاوه‌بر این، تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ می‌تواند از صفحه‌نمایشی با رزولوشن اف‌اچ‌دی پلاس و نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کند؛ لازم به ذکر است که هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر جزئیات پردازنده گرافیکی این تراشه منتشر نشده است.

اسنپدراگون ۴ نسل ۱اسنپدراگون ۴ نسل ۲
معماری۶ نانومتری (TSMC)۴ نانومتری (؟)
پردازنده۲ هسته ۲.۰ گیگاهرتزی
۶ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی
۲ هسته ۲.۲ گیگاهرتزی
۶ هسته ۲.۰ گیگاهرتزی
پردازنده گرافیکیآدرنو ۶۱۹؟
حافظه رمLPDDR4x 2,133MHzLPDDR5x 3,200MHz
حافظه داخلیUFS 2.2UFS 3.1
نمایشگراف‌اچ‌دی پلاس ۱۲۰ هرتزیاف‌اچ‌دی پلاس ۱۲۰ هرتزی
پردازنده سیگنال‌های تصویریسه‌گانهدوگانه ۱۲ بیتی
دوربین۱۰۸ مگیاپیکسل۱۰۸ مگاپیکسل
۳۲ مگاپیکسل بدون لگ تصویری
ویدئو۱۰۸۰ با نرخ ۶۰ برثانیه۱۰۸۰ با نرخ ۶۰ برثانیه
مودمX51X61
گزینه‌های ارتباطیوای‌فای ۵ و بلوتوث ۵.۱وای‌فای ۵ و بلوتوث ۵.۱
USB۳.۲ نسل ۱۳.۲ نسل ۱
شارژQuick Charge 4+Quick Charge 4+
مقایسه تراشه‌های اسنپدراگون ۴ نسل ۱ و ۲

سیستم سخت‌افزاری دوربین به یک پردازنده سیگنالی دوگانه کاهش می‌یابد؛ اما به فیلتر زمانی چند دوربین با فناوری MCFT مجهز می‌شود که می‌تواند نویز‌های تصویر را در عکاسی و فیلم‌برداری کاهش دهد. ضبط ویدئو نسبت به گذشته بهبودی نداشته و از همان کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل با نرخ ۶۰ فریم برثانیه و ۷۲۰ پیکسل با نرخ ۱۲۰ فریم برثانیه بهره می‌برد، اما از لرزش‌گیر الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ مانند نسل قبلی خود دارای شارژ سریع 4+ است که می‌تواند شارژ باتری گوشی را در عرض ۱۵ دقیقه به ۵۰ درصد برساند. همچنین بخش ارتباطی این گوشی با سایر دستگاه از طریق USB 3.2‌ نسل ۱ امکان‌پذیر می‌شود که سرعت انتقال داده به ۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

تراشه اسنپدراگون ۴ نسل ۲ برپایه معماری ۴ نانومتری

استاندارد 3GPP نسخه Release 16 برخی قابلیت‌های کاهش مصرف انرژی دستگاه را به ارمغان می‌آورد. همچنین، مودم X61 می‌تواند پهنای باندی با بیش از ۱۰۰ مگاهرتز را در اختیار کاربر بگذارد که سرعت دانلود به ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری به ۹۰۰ مگابیت می‌رسد.

در انتها باید یادآور شویم که گزینه‌های ارتباطی این تراشه نسبت به قبل با بهبودی همراه نیست و همچنان از وای‌فای نسل ۵ با فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز بهر‌ه‌مند است. اسنپدراگون ۴ نسل ۲ همچنین از بلوتوث نسل ۵.۱ با پشتیبانی از کدک aptX استفاده می‌کند تا به بهبود صدای دستگاه‌ها کمک کند.

براساس آخرین شایعات مطرح شده، اسنپدراگون ۴ نسل ۲ در نیمه دوم سال جاری میلادی عرضه می‌شود و اولین کمپانی‌هایی که از آن بهره خواهند برد می‌توان به گوشی‌های میان‌رده ردمی شیائومی و ویوو اشاره کرد.

اخبار مرتبط: اسنپدراگون ۸CX نسل ۴ عملکردی بهتر از تراشه M3 اپل ثبت کرد