به‌تازگی برخی از کاربران گزارش داده‌اند که روی نمایشگر گوشی‌شان خطوط عمودی غیرعادی رویت کرده‌اند که موجبات نگرانی‌شان را فراهم کرده است.

با پیشرفت تکنولوژی، هرساله شرکت‌های سازنده گوشی از فناوری‌های جدیدتری برای ساخت دستگاه‌های خود بهره می‌برند. اگرچه این مسئله باعث می‌شود امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرد، اما لزوما باعث بهتر شدن دستگاه نخواهد شد. مثلا دستگاه‌های تاشو که از تکنولوژی بهتری برخوردارند، مقاومت بسیار پایین‌تری دارد و بسیار آسیب‌پذیرتر است. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد مشکل رایجی در گوشی‌های هوشمند جدیدتر مانند نسخه‌های سال ۲۰۲۰ به بعد وجود دارد که باعث می‌شود خطوط عمودی سبز، سفید یا صورتی روی صفحه‌نمایش ظاهر شود.

در گزارش منتشر شده از فروشگاه‌های تعمیراتی گوشی در سنگاپور مشتریان زیادی برای رفع مشکل ظاهر شدن خطوط عمودی روی نمایشگر گوشی به آنها مراجعه کردند. برخی از آنها اعلام کردند که این مشکل پس از به‌روزرسانی نرم‌افزاری به‌وجود آمده و برخی دیگر گفتند که پس از افتادن دستگاه روی زمین این اتفاق افتاد. بیشتر مشکلات در گوشی‌های شرکت‌هایی از قبیل سامسونگ، اپل، وان پلاس و اوپو رخ داده بود. آلن تان، موسس تعمیرگاه‌های گوشی Mister Mobile در این‌باره گفت: «از زمان رواج صفحه‌نمایش‌های خمیده و پیشرفته‌تر در گوشی‌ها، این مشکل در موارد بیشتری اتفاق می‌افتد». این مجموعه ماهانه ۵۰۰۰ دستگاه آسیب‌دیده را تعمیر می‌کند و به‌گفته آلن تان، طی ۲ هفته اول ۲۰۰ مورد مراجعه برای همین مشکل وجود داشته است.

مشکل ظاهر شدن خطوط عمودی روی نمایشگر گوشی

تان مدارهای معیوب را زیر میکروسکوپ بررسی کرد و متوجه مشکل اصلی صفحه‌نمایش‌های جدید شد. به گفته او این مشکل معمولا به‌خاطر ضعف نقطه اتصال نمایشگر به مادربرد اتفاق می‌افتد. درحقیقت گوشی‌های مدرن برای پشتیبانی از پنل‌های بزرگ‌تر با نرخ تازه‌سازی بالاتر و روشنایی بیشتر نیاز به اتصالات قوی‌تری دارند. هر چه این اتصالات در یک گوشی کوچک بیشتر باشد، امکان جداشدن آن در طول زمان بیشتر است. همچنین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری می‌تواند باعث بروز این ایراد در صفحه‌نمایش شود. مثلا در آپدیت ممکن است اتصالات معیوبی که پیش از آن استفاده نمی‌شد به‌کار گرفته شود و بنابراین مشکل نمایشگر پس از به‌روزرسانی عیان می‌شود.

او افزود: «۶ یا ۷ سال قبل که نمایشگرها چندان پیچیده نبودند، این مشکلات وجود نداشتند و پیشرفت تکنولوژی یکی از عوامل افزایش مشکلات گوشی‌ها است.» ملوین یونگ، رئیس انجمن مصرف‌کنندگان سنگاپور در مصاحبه با The Straits Times گفت که طی ۲۳ ماه گذشته ۱۲ مورد شکایت کاربران از مشکل نمایش خطوط عمودی سفید، سبز و صورتی پس از به‌روزرسانی نرم‌افزاری را دریافت کرده است. او گفت که در اغلب موارد شاکیان به‌دنبال تعمیر یا تعویض رایگان از سازنده یا نماینده بودند، اما درخواست‌های آنها به‌دلیل انقضا زمان گارانتی رد شد.

تعمیر نمایشگر گوشی های پرچم دار

علاوه‌بر بروز مشکل، تعمیر آن هم مسئله پیچیده‌ای است. تعمیرگاه‌های گوشی می‌توانند پنل معیوب را با پنل جدید تا سقف ۳۰۰ دلار تعویض کنند، اما اغلب آنها تجهیزات جوشکاری شکستگی مدار پنل را ندارند. دزموند گوی، یکی از موسسان Lite Mobile که هفت فروشگاه را اداره می‌کند گفت: «ما فقط می‌توانیم نمایشگر را تغییر دهیم. در برخی کشورها امکان تعمیر مدار هم وجود دارد، اما برای انجام این کار باید تجهیزات مخصوصی وجود داشته باشد، اما حتی موفقیت این کار هم تضمین شده نیست». جیسون یانگ، مدیر Mobile Life هم گفت که گزارش‌های مربوط به خطوط عمودی در نمایشگر حدودا از سال گذشته آغاز شد و اکنون تعداد آن به ماهانه ۲۰ مورد رسیده است. از بروز این مورد چندین گزارش دیگر هم وجود دارد، اما اغلب کاربران با‌توجه به هزینه بالای تعمیر این مشکل مجبور شدند آن را نادیده گرفته و تا خرید گوشی بعدی صبر کنند.

آیا مورد مشابه برای شما اتفاق افتاده است؟ در این صورت دستگاه را تعمیر کرده یا گوشی جدیدی تهیه کردید؟ نظراتتان را با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: