یکی از کارمندان سابق SK hynix به دلیل اتهاماتی که گریبان‌گیرش شده، در حال گذراندن دادگاهی داخلی است. بر اساس گزارشات، این کارمند اقدام به سرقت اطلاعات SK hynix در زمینه تکنولوژی کرده و قبل از رفتنش به شرکت هواوی، حدود سه هزار صفحه از این اطلاعات را به چاپ رسانیده است.

شرکت SK hynix دسترسی گسترده‌ای به DRAM و تکنولوژی فلش مموری داشته و در حال حاضر نیز بر روی حافظه HBM3e برای پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت انویدیا، حافظه گرافیکی بر پایه GDDR7 برای کارت گرافیک‌هایی که در آینده عرضه می‌شوند، کار می‌کند. از طرف دیگر، این شرکت با TSMC نیز همکاری می‌کند تا بتواند به تکنولوژی HBM4 دست یابد. تمامی این داده‌ها برای شرکتی چون هواوی می‌تواند بسیار ضروری باشد و در زمینه‌های مختلف برایش برگ برنده حساب شود.

انتشارات کره‌ای Money Today در یکی از جدیدترین گزارش‌هایش ذکر کرد که شرکت هواوی تا به حال چندین بار تلاش کرده تا کارمندان سابق شرکت‌های بزرگ را با پیشنهاد درآمد کلان به سمت خودش بکشاند که باعث شده از سمت فعلی خود استعفاء دهند و حتی دست به سرقت اطلاعات نیز بزنند. این انتشارات نام کارمند خاطی را اعلام نکرده اما مشخص شد که وی زنی 30 ساله و اهل چین است که از سال 2013 در شرکت کره‌ای SK hynix مشغول به کار بوده و در بخش عیب‌یابی قطعات نیمه‌رسانای این شرکت کار می‌کرده است.

در بخشی دیگر از گزارش انتشارت کره‌ای، این کارمند آقا خطاب شده که به نظر می‌رسد تنها اشتباهی تایپی در نوشتار مطلب باشد. با این حال، کارمند خاطی این شرکت در سال 2020 به هواوی پیوسته و به عنوان رهبر تیم مشاوره مشتریان این شرکت تا ماه ژوئن سال 2022 مشغول به کار بوده است. هنگامی که قصد داشت شرکت SK hynix را ترک کند، متوجه شد استفاده از یک فلش برای استخراج داده‎های مدنظرش پاسخگو نیست و نمی‌تواند با آن از لایه‌های امنیتی شرکت گذر کند.

این کارمند برای سرقت اطلاعات SK hynix اقدام به چاپ سه هزار برگه A4 از اطلاعات کرده و آنان را در ازای وعده‌هایی که شرکت هواوی داده بود، تحویلشان داده است. این اطلاعات اهمیت زیادی برای این غول چینی داشته و می‌تواند در زمینه عیب‌یابی و خلق قطعات نیمه‌رسانایی با کارایی بالاتر به آنان کمک شایانی کند. این کارمند در ماه آوریل سال جاری پس از دو سال زندگی در خارج از کشور، به کره جنوبی بازگشت و به دنبال ورود به کشور، توسط پلیس و به جرم مذکور دستگیر شد.

کارمند خاطی اعلام کرده است که این اطلاعات را صرفاً برای مطالعه شخصی چاپ کرده و به هیچ طریقی قصد تحویل آن به هیچ شرکتی و سوء استفاده را نداشته است. به دنبال آن، شرکت SK hynix نیز اعلام کرد وقتی متوجه شدند که کارمند مذکور با چاپ اطلاعات مهم از شرکت رفته است، موضوع را به مقامات بالاتر گزارش و تحقیقات را آغاز کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که چنین اتفاقاتی در این صنعت به وفور در حال رخ دادن هستند اما هواوی که به عنوان مظنون این قضیه شناخته شده، تا به این لحظه بیانیه‌ای صادر نکرده است.

لازم به ذکر است که رسانه‌های معتبر تا به این لحظه جزئیات زیادی از این گزارش منتشر نکرده‌اند و از آن جا که نشریه Money Today نیز نتوانسته در به طور قطع مشخص کند که کارمند مذکور آقاست یا خانم، کلیات گزارش وی را بسیار شک‌برانگیز می‌کند. پس توصیه می‌شود تا زمان مشخص شدن اطلاعاتی کامل و قابل اتکا، این گزارش را چندان جدی نگیرید.

اخبار مرتبط: