یک گزارش جدید از حوزه سخت‌افزار کامپیوتری نشان می‌دهد اولین لپ‌تاپ‌ها با حافظه نسل جدید PCIe 5 SSD تا اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی معرفی خواهند شد.

براساس یک مصاحبه مطبوعاتی از لیو یاورن، مدیرعامل SiliconMotion، به‌نظر می‌رسد که اولین نسل از لپ‌تاپ‌ها با حافظه PCIe 5 SSD تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی وارد بازار خواهند شد؛ درهمین‌راستا، این کمپانی قصد دارد هرچه زودتر روند توسعه ریزتراشه SM2508 را که برای پشتیبانی از این نوع حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند باسرعت بیشتری گسترش دهد.

ریزتراشه SM2508 به‌عنوان یک کنترلر SSD نسل جدید برای حافظه‌های PCIe 5 ساخته می‌شود که با تراشه‌ E26 از کمپانی Phison رقابت می‌کند. حافظه‌های PCIe 5 از سرعت انتقال داده ۱۴ گیگابایت برثانیه معادل ۲.۵ میلیون ورودی و خروجی با پشتیبانی از 3D TLC/QLC NAND برخوردار هستند که سطح تازه‌ای از انتقال داده در حافظه کامپیوتری را معرفی می‌کند. حافظه‌های SSD پرچمدار ابتدا برای ابرکامپیوتر‌ها عرضه می‌شوند و سپس برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین کاربران نباید تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی انتظار معرفی حافظه موردبحث را داشته باشند.

سایر مشخصات سخت‌افزاری نشان می‌دهد ریزتراشه SM2508 از معماری ۶ نانومتری TSMC و یک پردازنده دو هسته‌ای ARM Cortex R8 برای انجام پردازش‌های سنگین استفاده می‌شود. همچنین، ریزتراشه حافظه با ۳.۵ وات توان حرارتی به‌یکی از بهترین حافظه‌های موجود در بازار تبدیل می‌کند که می‌تواند برای لپ‌تاپ‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. حافظه‌های PCIe 5 SSD از دوبرابر سرعت بیشتری از درایورهای SSD نسل چهارم برخوردارند، اما نقطه ضعف ‌آن‌ها خروجی حرارتی بالا محسوب می‌شود؛ برهمین‌اساس کارشناسان براین‌باورند که لپ‌تا‌پ‌ها قادر به‌مدیریت آن‌ها نخواهند بود. باوجوداین، برخی لپ‌تاپ‌ها در بازار موجودند که با این نوع حافظه سازگاری خوبی دارند.

به‌عبارتی دقیق‌تر، چندین لپ‌تاپ از کمپانی MSI هستند که می‌توانند با حافظه PCIe 5 SSD سازگاری خوبی داشته باشند. بنابراین، کاربرانی که از این لپ‌تاپ استفاده می‌کنند قادرند یک حافظه SSD نسل پنجم را به‌صورت جداگانه خریداری کرده و روی لپ‌تاپ‌شان نصب کنند، اما باید به‌یاد داشته باشند که بیشتر حافظه‌های SSD نسل پنجم هیت سینک‌های بزرگی (سیستم‌ خنک‌کننده غیرفعال) دارند که احتمالا درون شاسی لپ‌تاپ قرار نمی‌گیرد.

درانتها، اواخر سال جاری میلادی شاهد معرفی پردازنده‌های اینتل Meteor Lake و Raptor Lake Refresh خواهیم بود که برای استفاده و همگام‌سازی با حافظه PCIe 5 SSD ساخته می‌شوند و انتظار می‌رود شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ‌ها مانند ایسوس، لنوو و MSI از آن بهره‌مند شوند. همچنین معرفی چنین لپ‌تاپ‌هایی به اواخر سال ۲۰۲۴ موکول می‌شود و احتمالا تا آن زمان جزئیات بیشتری منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط: