پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که سهم سایت‌های فارسی زبان از بین سایت‌های پربازدید جهان، نسبت به دو سال گذشته کاهش 0.2 درصدی داشته است.

مژگان فرهودی یکی از اعضای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مساله کاهش سهم سایت‌های فارسی ‌زبان درمیان سایت‌های پربازدید در سطح دنیا گفته است که سهم سایت‌هایی که محتوای فارسی ارائه می‌دهند 1.4 درصد است که این رقم در سال‌های گذشته 1.6 درصد بوده است. وی گفت که طی سال‌های اخیر یکی از مشکلات و چالش‌های پیش رو در حوزه محصولات و خدمات در فضای مجازی، مساله پردازش زبان طبیعی در رابطه با خط و زبان فارسی است. به‌عبارتی مشکل مورد بحث به کمبود منابع داده و همچنین محدودیت پیکره‌ها و ابزارهای زیرساختی مناسب و دارای کیفیت برمی‌گردد که براساس آن تولید محصولات و خدمات با کیفیت بومی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه یکی از راه‌های تولید و عرضه محصولات با کیفیت بومی حل مشکلات زبان فارسی در سطح علمی و با کمک خبرگان دراین زمینه است.

سایت‌ فارسی

فرهودی در خصوص کاهش سهم سایت‌های فارسی زبان عنوان کرد که این به‌معنای کاهش رتبه زبان فارسی در بین زبان‌های رایج دنیا نیست بلکه مساله را مربوط به حوزه کسب و کار و کاهش تعداد سایت‌های با درصد بالای بازدید دانست و افزود که برای توسعه در زمینه محصولات بومی و کسب و کارها در کشور باید روی شرکت‌هایی که در زمینه تولید سایت‌های پربازدید ایرانی و زبان فارسی تخصص دارند تمرکز کرد.

این درحالی است که در سال‌های گذشته مساله سهم زبان فارسی درمیان سایت‌های دنیا روندی رو به گسترش داشته و به گفته مسئولان وزارت ارتباطات تعداد سایت‌هایی که محتواهای فارسی ارائه می‌دهند رشد دو برابری کرده است. طی گزارشی که در همین زمینه طی سال‌های اخیر ارائه شده بود جایگاه زبان فارسی در بین زبان‌های موجود در صفحات وب، در رتبه پنجم عنوان شده بود.  

اخبار مرتبط:

از اینستاگرام چقدر می‌توانیم درآمد کسب کنیم

تولیدکنندگان محتوا از توییتر کسب درآمد می‌کنند