عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام افزایش شدید حملات سایبری DDoS به زیرساخت‌های کشور طی سه سال گذشته از دفع 20 مورد ازاین حملات در جریان انتخابات خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که طی دوماهه اول سال 1403 حدود 235 هزار حمله منع خدمت توزیع شده (DDoS) علیه زیرساخت‌های کشور رخ داده است. زارع‌پور با مقایسه آمار این حملات طی چندساله گذشته اعلام کرد طی فروردین 1400 حجم این حملات کمتر از 100 مورد بوده اما این تعداد در بازه زمانی مشابه سال 1403 به 133 هزار مورد رسیده است.

internet iran

زارع‌پور با اشاره به اینکه بعضی حملات خاص به‌طور ویژه بیشتر شده گفت در وزارت ارتباطات با طراحی و راه‌اندازی سامانه بومی برای مقابله با حملات سایبری DDoS حدود 90 درصد این حملات دفع شده‌اند طوریکه مردم آن‌ها را احساس نکرده‌اند. عیسی زارع‌پور با بیان اینکه این حملات موجب قطع سرویس‌های خدمت‌رسان مانند خدمات بانکی می‌شوند گفت 400 تیم پایش و همچنین 400 تیم تعمیر و اتصال در وزارت ارتباطات تشکیل شده که وظیفه پایداری شبکه را به‌عهده دارند. وزیر ارتباطات افزود گروه مذکور تا به‌حال حدود یک میلیون کیلومتر را پایش کرده‌اند تا مانع قطعی و خرابکاری شوند. علاوه براین 400 تیم تعمیر و اتصال فیبرنوری مسئولیت حفاظت و نگهداری از فیبرهای نوری را درمقابل خرابکاری و قطعی‌ها به‌عهده دارند.

زارع‌پور در مورد افزایش حملات DDoS در جریان انتخابات گفت طی 24 ساعت قبل از شروع رای‌گیری و در روز انتخابات 20 مورد تلاش برای خرابکاری و حمله به زیرساخت‌های کشور صورت گرفته که در 9 مورد منجر به قطع اتصال فیبرنوری شده است. البته او افزود که از این تعداد 2 یا 3 مورد قطعی سهوی بوده است و تیم متخصص بلافاصله کار ترمیم را انجام داده‌اند. نکته دیگری که عیسی‌پور به‌ آن اشاره کرد درمورد نحوه پایش خطوط فیبرنوری بود که با اشاره به کمک نیروهای مسلح و پایش هوایی، از تسریع فرآیند دراین زمینه خبر داد.