سال گذشته شاهد پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بلوواکر ۳ به آسمان بودیم که حواشی زیادی را به‌وجود آورد، اما حالا مشخص شده که این ماهواره می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای را به تمامی دستگاه‌ها بیاورد.

ماهواره جدید می‌تواند ارتباطات کاربران را به‌صورت کامل تغییر دهد اما قبل از شروع کامل فعالیت آن، مشکلاتی ایجاد شده که می‌تواند در آینده روی بلوواکر ۳ تاثیر داشته باشد. این آنتن بزرگ اندازه‌ای معادل ۶۴ متر مربع دارد که در میان آنتن‌های فضایی بسیار عظیم است. اما این اندازه به آن اجازه می‌دهد تا اینترنت و ارتباطات ماهواره‌ای را به تلفن‌های همراه عادی اضافه کند.

این موضوع می‌تواند به سرعت پیشرفت کند زیرا در حال حاضر، تنها دستگاه‌هایی که به ارتباط ماهواره‌ای دسترسی دارند می‌توانند از آن برای ارسال پیام‌های ضروری و حیاتی استفاده کنند. مدتی قبل اولین تماس ماهواره‌ای توسط دو دستگاه عادی به کمک این ماهواره انجام شد که توانایی‌های زیاد آن را نشان می‌دهد.

اینترنا ماهواره ای BlueWalker 3

البته این عمل بدون مشکل نبوده و حالا شکایت‌هایی از روشنایی این ماهواره انجام شده است. طبق آخرین اطلاعات، نور این ماهواره در آسمان تقریبا با هشتمین ستاره نورانی آسمان برابر است و این موضوع ستاره‌شناسان را کمی ناامید کرده است. باید گفت که نور قابل مشاهده در حقیقت نور خورشید است که توسط سطح براق ماهواره بازتاب می‌شود.

نگرانی اصلی برای ماهواره‌های بعدی است زیرا اگر قرار باشد اتصال ماهواره‌ای تمامی کشور‌ها را پوشش دهد، باید انتظار داشته باشیم که تعدادی از این ماهواره به آسمان فرستاده شود و این موضوع، می‌تواند ستاره‌های موجود در آسمان را جایگزین کند یا حتی باعث دیده نشدن برخی از آن‌ها شود.

نکته اصلی اینجاست که این موضوع مانع پرتاب ماهواره‌های بعدی به فضا نمی‌شود زیرا ارتباطات ماهواره‌ای برای گوشی‌های عادی می‌تواند بسیار حیاتی باشد یا حتی باعث نجات جان افراد شود. با پوشش این ماهواره‌ها، دیگر برای ارسال پیام یا برقراری تماس نیازی به انتن نیست و کاربران می‌توانند از هر محلی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

برای رفع مشکلات نوری، شرکت سازنده در تلاش است تا میزان بازتاب نور از سطح ماهواره را کاهش دهد. نظر شما در مورد اینترنت ماهواره‌ای در گوشی‌های عادی چیست؟ به نظر شما آیا این تکنولوژی به ایران راه پیدا می‌کند؟

مطالب مرتبط: نجات جان ۲ کوهنورد با پیام اضطراری ماهواره‌ای آیفون ۱۴