سامسونگ با تأمین نمایشگر OLED برای آیپد ایر جدید، به این تبلت محبوب جان تازه‌ای بخشیده است. این همکاری استراتژیک، نویدبخش آینده‌ای روشن برای طرفداران اپل است.

اپل اوایل امسال مدل‌های آیپد پرو M4 را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های قبلی‌اش پیشرفت چشمگیری دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این مدل‌ها، صفحه نمایش جدید اولترا رتینا ایکس‌دی‌آر OLED است. پیش از این گفته شده بود که اپل قصد دارد در آینده نزدیک، صفحه نمایش تبلت‌های آیپد ایر را هم به این نوع نمایشگر تغییر دهد. حالا مشخص شده که سامسونگ تامین‌کننده صفحه نمایش‌های OLED این تبلت‌ها خواهد بود.

براساس گزارش جدیدی از سایت The Elec، اپل قصد دارد در سال 2026 مدل‌های جدید آیپدایر را با صفحه نمایش‌های OLED عرضه کند. احتمالاً این شرکت سفارش ساخت این صفحه نمایش‌ها را به سامسونگ خواهد داد و نه ال‌جی. همچنین گفته می‌شود که علاوه‌بر آیپد ایر، مدل‌های به‌روز شده آیپد مینی نیز به این صفحه نمایش‌های جدید مجهز خواهند شد. به‌نظرمی‌رسد اپل قصد دارد تمام محصولات آیپد خود را به فناوری نمایشگر OLED تغییر دهد.

سامسونگ درحال‌حاضر با شرکت اپل همکاری می‌کند تا صفحه نمایش‌های جدید OLED تاندومی را برای مدل‌های آیپد پرو M4 تولید کند. بااین‌حال، بیشتر این صفحه نمایش‌ها توسط شرکت ال‌جی ساخته می‌شوند. قبل از عرضه آیپد پرو M4، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد سامسونگ در تولید انبوه صفحه نمایش‌های OLED با مشکل مواجه است. این مشکل به شرکت ال‌جی فرصت داد تا با استفاده از تخصصش در این زمینه، بخشی از سفارشات تولید صفحه نمایش را از آن خود کند. در نتیجه، ال‌جی توانست سفارش ساخت صفحه نمایش برای هر دو اندازه آیپد پرو را افزایش دهد.

نمایشگر OLED

خط تولید A3 سامسونگ توانایی تولید ماهانه 135 هزار پنل OLED را دارد که اپل در ساخت آیفون و آیپد از آن‌ها استفاده می‌کند. از طرف دیگر، خط تولید E6-1 تا E6-3 ال‌جی ماهانه 45 هزار پنل تولید می‌کند. همچنین، خط تولید E6-4 این شرکت قادر به تولید 15 هزار پنل OLED مخصوص مدل‌های آیپد پرو در ماه است. این اعداد باعث شده که صحت شایعات قبلی درباره ظرفیت تولید این دو شرکت زیر سوال برود. بااین‌حال، باتوجه به این اطلاعات، به‌نظرمی‌رسد سامسونگ تنها شرکتی است که می‌تواند تامین‌کننده اصلی پنل‌های OLED برای آیپد ایر اپل باشد.

این اولین بار نیست که می‌شنویم آیپد ایر مدل 2026 از صفحه نمایش OLED استفاده خواهد کرد. چندین گزارش قبلی هم همین موضوع را تایید کرده‌اند. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که اپل کدام شرکت را برای ساخت این صفحه نمایش‌ها انتخاب خواهد کرد. درحالی‌که گزارش جدید می‌گوید هم آیپد ایر و هم آیپد مینی در سال 2026 به صفحه نمایش OLED مجهز خواهند شد، اما قبلا گفته شده بود که آیپد مینی یک سال بعد از آیپد ایر از این فناوری استفاده خواهد کرد.

بین صفحه نمایش OLED آیپد ایر و مدل‌های جدید آیپد پرو یک تفاوت اصلی وجود خواهد داشت که باعث می‌شود این دو مدل از نظر کیفیت فاصله بگیرند. اپل نمی‌خواهد که مدل‌های گران‌تر توسط مدل‌های ارزان‌تر تحت تاثیر قرار بگیرند. آیپد ایر از صفحه نمایش تک لایه LTPS استفاده خواهد کرد، درحالی‌که مدل‌های آیپد پرو از صفحه نمایش دو لایه LTPO بهره می‌برند. این تفاوت باعث می‌شود که روشنایی صفحه نمایش آیپد ایر کمتر باشد و از قابلیت پروموشن پشتیبانی نکند. این کار هزینه‌های تولید اپل را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود قیمت آیپد ایر پایین‌تر باشد. بااین‌حال، این صفحه نمایش نسبت به مدل‌های فعلی آیپد ایر پیشرفت بسیار زیادی خواهد داشت و کاربران از آن استقبال خواهند کرد.