استفاده از چیپ‌ حافظه‌ سامسونگ در ماهواره فضایی که از نوع DRAM هستند، قرار است در ماهواره‌های جدید شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به‌کار گرفته‌ شود.

همان تراشه‌های حافظه‌ سامسونگ که در گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، سرورها، تبلت‌ها، خودروها و بسیاری از وسایل دیگر پیدا می‌کنید، به‌زودی راهی فضا خواهند شد. تراشه‌های حافظه‌ سامسونگ قرار است با یک موشک فضایی همسفر شوند. سامسونگ در این پروژه با «نارا اسپیس تکنولوژی»، یک شرکت نوپای کره‌ای فعال در حوزه‌ ماهواره‌های کوچک همکاری می‌کند. هدف سامسونگ از استفاده از چیپ‌ حافظه‌ در ماهواره فضایی، انجام آزمایش‌هایی برای سنجش میزان دوام و پایداری این قطعات نیمه‌رسانا در محیط فضایی است.

چیپ‌ حافظه‌ سامسونگ

در همکاری مشترک با استارت‌آپ «نارا اسپیس»، غول فناوری کره جنوبی، سامسونگ، اقدام به ارسال یک ابزار ارزیابی عملکرد حافظه به همراه تراشه‌های حافظه‌‌اش به فضا می‌کند. این پرتاب قرار است در چهارمین مأموریت موشک فضایی کره جنوبی، «نوری»، در سال ۲۰۲۵ انجام شود. البته، نقش مهم دیگری را در این مأموریت، شرکت «نارا اسپیس» برعهده خواهد داشت. این استارت‌آپ، مسئولیت توسعه‌ محفظه و نگه‌دارنده‌ تراشه‌های حافظه و همچنین ابزار ارزیابی عملکرد آن‌ها را برعهده دارد. علاوه‌براین، متخصصان «نارا اسپیس» در بررسی عملکرد تجهیزات در محیط فضا مشارکت خواهند کرد تا از قابلیت اطمینانِ کارکرد آن‌ها در شرایط سخت فضا اطمینان حاصل شود.

شرکت سامسونگ، پیشرو شناخته‌شده در حوزه‌ فناوری تلفن‌های هوشمند، تجربه‌ قابل‌توجهی در حوزه‌ فضا نیز دارد. این شرکت با نام‌گذاری کل خط تولید گوشی‌های خود با عنوان «گلکسی» به ارتباط با کهکشان‌ها اشاره داشته و حتی پیش‌تر اقدام به ارسال گوشی هوشمند گلکسی اس 24 اولترا به فضا برای ثبت تصاویری خیره‌کننده از زمین کرده است.

اکنون، در راستای گسترش فعالیت‌هایش در عرصه‌ فضایی، سامسونگ پروژه‌ای جدید را کلید زده است. این شرکت با همکاری یک استارت‌آپ داخلی، تراشه‌های حافظه‌‌اش را به فضا ارسال خواهد کرد تا قابلیت اطمینان آن‌ها در محیط فضا مورد سنجش قرار گیرد. نتایج این آزمایش علمی تاثیر بسزایی در تحقق هدف بلندپروازانه سامسونگ، یعنی تبدیل شدن به پیشروترین تأمین‌کننده‌ حافظه برای تمامی کاربردها، از جمله کاربردهای فضایی، خواهد داشت. باتوجه به رشد فزاینده‌ علاقه به کاوش‌های فضایی، اکنون فرصت مناسبی برای سامسونگ فراهم شده تا با استفاده از چیپ‌ حافظه‌ سامسونگ در ماهواره فضایی، گامی استراتژیک در تثبیت جایگاهش در این حوزه‌ رو به ‌رشد داشته باشد.