در سراسر جهان، اکثر مردم یک گوشی اندرویدی در دست دارند. طبق آمار Statcounter، اندروید ۷۱.۳ درصد سهم جهانی از گوشی‌های هوشمند در این ماه را به خود اختصاص داده است، درحالی‌که در همین ماه سال گذشته ۷۱.۱ درصد بود. و درحالی‌که سال گذشته بیش از یک میلیارد گوشی اندرویدی عرضه شد، درمجموع 2.8 میلیارد کاربر فعال اندروید وجود دارد. با توجه به گزارش های موجود شاهد پادشاهی سامسونگ بر بازار جهانی اندروید هستیم چراکه بر اساس گزارش SportsLens.com، 7.4 درصد از این گوشی‌ها مدل‌های گلکسی سامسونگ هستند.

این ماه 34.6 درصد از بازار جهانی اندروید در اختیار سامسونگ است

احتمالاً جای تعجب نیست که برند گلکسی محبوب‌ترین خط تلفن‌های اندرویدی جهان است. به‌هرحال، سامسونگ هرسال بیشترین تعداد گوشی هوشمند را عرضه می‌کند. پادشاهی سامسونگ بر بازار جهانی اندروید احتمالاً یکی از دلایلی بود که آل جی از این تجارت کنار رفت.

داده‌های AppBrain نشان می‌دهد که سامسونگ مسئول ۳۴.۶ درصد سهم بازار جهانی اندروید در این ماه است. پس از تولیدکننده کره جنوبی، شیائومی با 14.3 درصد قابل‌احترام و پس‌ازآن اوپو با سهم 10.3 درصد قرار دارد. ویوو (9.8 درصد) و هواوی (6.7 درصد) در رده پنجم قرار دارند. اخیراً در سال 2019، هواوی با سهم 17.6 درصدی از بازار جهانی، دومین شرکت بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان بود و تنها پس از سامسونگ 21.8 درصد.

اما در هر دو سال 2019 و 2020، ایالات‌متحده با ممانعت از دریافت منابع از زنجیره تأمین خود در ایالات‌متحده و جلوگیری از دستیابی شرکت به تراشه‌های تولیدشده توسط کارخانه‌های ریخته‌گری با استفاده از فناوری آمریکایی، زندگی را برای این شرکت دشوار کرد. این شرکت به فروش زیر واحد Honor خود پایان داد، سیستم‌عامل Harmony خود را برای جایگزینی نسخه Google Mobile Services اندروید توسعه داد و از تراشه‌های Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده می‌کند که فقط برای کار با 4G LTE طراحی‌شده‌اند.

نمودار بازار اندروید

بنابراین محبوب‌ترین دستگاه اندرویدی در سراسر جهان برای نیمه اول ماه جاری چیست؟ این می‌تواند گوشی میان رده سامسونگ گلکسی A12 با 2.1 درصد از پای اندروید تا این ماه باشد. پس‌ازاین مدل، سامسونگ A21s با 1 درصد سهم و گلکسی A10s نیز با سهم 1 درصد قرار دارند. همه این گوشی‌ها بخشی از سری میان رده گلکسی A هستند که شامل صفحه‌نمایش‌های بزرگ، دوربین‌های مناسب و باتری‌های بزرگ می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، گلکسی A12 دارای یک صفحه‌نمایش 6.5 اینچی LCD با وضوح HD+ 720 در 1600 است. این گوشی از پردازنده 12 نانومتری MediaTek Helio P35 پشتیبانی می‌کند و دارای 4 گیگابایت حافظه با 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است (48.2 گیگابایت در دسترس کاربر). یک اسلات microSD با ظرفیت 1 ترابایت برای ذخیره‌سازی اضافی وجود دارد و در پشت آن یک دوربین چهارگانه متشکل از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی (f/2.0)، یک دوربین 5 مگاپیکسلی فوق عریض، یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی برای نماهای نزدیک و یک دوربین قرارگرفته است. سنسور عمق 2 مگاپیکسلی یک دوربین 8 مگاپیکسلی در جلو برای سلفی و چت تصویری وجود دارد.

روند طی پنج سال گذشته به نفع iOS بوده است تا اندروید

با توجه به اینکه گلکسی A12 از یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که تا 15 وات شارژ می‌شود، تعجب‌آور نیست. با توجه به HD+ بودن نمایشگر، عمر باتری این دستگاه باید فوق‌العاده باشد. سامسونگ در بازار گوشی‌های تاشو پیشتاز است، سال گذشته گلکسی زد فلیپ 3 محبوب‌ترین گوشی در این رده بود. در اوایل سال جاری، این شرکت گلکسی زد فولد 4 (که برای نمایش صفحه‌نمایش 7.6 اینچی به‌اندازه تبلت باز می‌شود) و گلکسی زد فلیپ 4 (یک پوسته تاشو که برای تولید یک صفحه‌نمایش 6.7 اینچی باز می‌شود) منتشر کرد.

با توجه به تسلط سامسونگ بر بازار جهانی اندروید لازم به ذکر است درحالی‌که سهم بازار اندروید در سراسر جهان حدود ۷۱ درصد است. در کشورهایی مانند برزیل، هند، اندونزی، ترکیه و ویتنام، اندروید ۸۵ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. در مورد iOS، سهم بازار جهانی آن در حدود 28 درصد است و به‌طور سالانه ثابت است. اما به نظر می‌رسد روند بلندمدت به نفع اپل باشد. طی پنج سال گذشته، سهم اندروید از بازار جهانی 1.8 درصد کاهش‌یافته است درحالی‌که iOS شاهد بهبود 8 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه بوده است.

خبر مرتبط: انتشار سریع آپدیت های سامسونگ در سال آینده