شرکت سامسونگ تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ را در ۲ نسخه ۸ هسته‌ای برای گلکسی S25 و ۱۰ هسته‌ای برای تبلت‌های سری S10 و نسل‌های بعدی لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک توسعه داده است.

شرکت سامسونگ هرساله تراشه‌های جدیدی را تحت عنوان سری اگزینوس معرفی و عرضه می‌کند. سال گذشته سری گلکسی S24 معرفی شد که نسخه‌های پایه و پلاس به تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز شده بودند. همچنین گوشی میان‌رده پرطرفدار امسال، یعنی گلکسی A55 به تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ مجهز شده است. اگرچه سری گلکسی S22 با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ بیش از حد داغ می‌کرد و مشکل پایداری داشت، تراشه‌های جدیدتر عملکرد بهتری در این زمینه داشته و به‌نظر می‌رسد سامسونگ این مشکل را تا حد زیادی رفع کرده است. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اگزینوس ۲۵۰۰ درحال تولید است و احتمالا در گلکسی S25، تبلت‌های سری تب S10 و نسل بعدی گلکسی بوک استفاده می‌شود.

به‌گزارش افشاگر کره‌ای «Connor/콘어/コナー» در ایکس (توییتر)، سامسونگ قصد دارد تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ را در ۲ نسخه ۸ و ۱۰ هسته‌ای تولید کند تا مدل ۸ هسته‌ای در سری گلکسی S25 و مدل ۱۰ هسته‌ای با توان پردازشی بالاتر در تبلت‌های سری تب S10 و نسل بعدی لپ‌تاپ گلکسی بوک استفاده شود. براین اساس اگزینوس ۲۵۰۰ هم مانند دایمنسیتی ۹۳۰۰ به ساختار خوشه‌ای ۴+۴ مجهز شده و خبری از هسته اصلی در آن نیست. البته پیش از این مشخص شد نسل بعدی گلکسی بوک به تراشه اسنپدراگون ایکس الیت (X Elite) مجهز می‌شود؛ بنابراین هنوز مشخص نیست کدام نسخه گلکسی بوک به اگزینوس ۲۵۰۰ مجهز خواهد شد.

همچنین در این گزارش آمده است که اگزینوس ۲۵۰۰ به پردازنده‌های عصبی (NPU) جدیدی مجهز می‌شود. این پردازنده در پردازش هوش مصنوعی استفاده شده و به‌لطف آن تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ هوش مصنوعی قدرتمند‌تر و سریع‌تری دارد. همچنین واحد پردازشی جدیدی به‌نام «TPU» درکنار واحدهای موجود G-NPU و S-NPU قرار خواهد گرفت. این واحد پردازشی هم تاثیر زیادی در عملکرد هوش مصنوعی داشته و سرعت پردازش را بالاتر می‌برد. بنابراین نسل جدید اگزینوس ۲۵۰۰ تمرکز زیادی روی ارتقا هوش مصنوعی داشته که اهمیت بالای فناوری جدید را در صنعت تکنولوژی نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط: