سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی، قصد دارد در سال ۲۰۲۴، تولید ۶۷ میلیون گوشی هوشمند خود را به شرکت‌های چینی واگذار کند.

گزارش اخیر وب‌سایت The Elec حاکی از افزایش وابستگی شرکت سامسونگ، پیشرو در عرصه فناوری کره جنوبی، به برون‌سپاری تولید در حوزه گوشی‌های هوشمند اقتصادی است. براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود سامسونگ در سال ۲۰۲۴ میلادی، تعداد ۶۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را از طریق شرکت‌های چینی ODM (سازندگان اصلی طراحی) و JDM (تولیدکنندگان مشترک دستگاه) تأمین کند. این امر نشان‌دهنده گرایش فزاینده سامسونگ به برون‌سپاری تولید برای حفظ رقابت‌پذیری در بخش گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده است.

رقم فروش سامسونگ نسبت به ۴۴ میلیون دستگاه تولید شده در سال ۲۰۲۳، جهش قابل توجهی را نشان می‌دهد و ۲۵ درصد کل هدف تولید گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سال‌جاری، یعنی ۲۷۰ میلیون دستگاه، را تشکیل می‌دهد. همچنین گزارش یادشده اشاره می‌کند ویتنام نیز با تولید تخمینی ۲۸ میلیون دستگاه در کارخانه‌های خود، نقشی در استراتژی برون‌سپاری سامسونگ ایفا خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی اتکاء سنگین سامسونگ به برون‌سپاری تولید، کاهش هزینه‌هاست. با این روش، سامسونگ می‌تواند گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده خود را با قیمت رقابتی‌تری به بازار عرضه کند.

samsung mobile phones

این استراتژی که از سال ۲۰۱۹ برای گوشی‌های اقتصادی سامسونگ آغاز شده، مزایایی مانند کاهش هزینه‌های تولید و تحقیق و توسعه را به همراه دارد. اما در عین حال، نگرانی‌هایی را در مورد افت کیفیت محصولات به دلیل برون‌سپاری تولید ایجاد می‌کند. احتمالاً دلیل اصلی اتکاء سنگین سامسونگ به برون‌سپاری تولید، کاهش هزینه‌هاست تا بتواند گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده خود را با قیمت رقابتی‌تری به بازار عرضه کند. اما این رویکرد می‌تواند معایبی هم داشته باشد. برای افزایش سود، شرکای ODM سامسونگ همان شرکت‌هایی که مسئول تولید برون‌سپاری هستند ممکن است از مواد یا قطعات ارزان‌تری استفاده کنند که در نهایت بر کیفیت کلی محصول و تجربه کاربری تأثیرگذار باشد.

نمونه‌ای از این موضوع گوشی گلکسی A03s است که گفته می‌شود تولید آن برون‌سپاری شده است. اگرچه این گوشی از نظر عمر باتری و قابلیت استفاده، مورد تحسین قرار گرفته، اما در مقابل، انتقاداتی را نیز به خاطر کیفیت پایین ساخت و عملکرد ضعیف دریافت کرده است. علی‌رغم این معایب بالقوه، به نظر می‌رسد استراتژی برون‌سپاری سامسونگ با استقبال مصرف‌کنندگان همراه بوده است. این شرکت کره‌ای موفق شد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به‌عنوان تنها تولیدکننده اندروید، گوشی‌های هوشمند خود را در لیست ده‌تایی پرفروش‌ترین گوشی‌های این سیستم‌عامل قرار دهد.

بنابراین، رویکرد به‌صرفه بودن تولید که از طریق برون‌سپاری حاصل می‌شود، منجر به عرضه گوشی‌های اندرویدی با قیمت مناسب شده که بازار خود را پیدا کرده‌اند. با حرکت به جلو، جالب خواهد بود که ببینیم سامسونگ چگونه می‌تواند تعادل بین مقرون به‌صرفه بودن و کنترل کیفیت را در گوشی‌های برون‌سپاری شده خود مدیریت کند. این شرکت باید اطمینان حاصل کند که شرکای ODM آن‌ها در عین حفظ قیمت رقابتی برای مصرف‌کنندگان با بودجه محدود، استانداردهای کافی را نیز رعایت می‌‌کنند.