امروز مشخص شد که تراشه‌های دو نانومتری سامسونگ در راه هستند و قرار است توسط شرکت Rebellions به کار گرفته شوند.

شرکت سامسونگ با غول‌های معروفی چون ADTechnology، ARM و Rebellions همکاری می‌کند تا پلتفرم تراشه‌ای با پردازنده هوش مصنوعی را خلق کند. سامسونگ که به عنوان دومین شرکت برتر دنیا در زمینه تولید تراشه شناخته می‌شود، بالاخره پس از مدت‌ها موفق شد مشتری برای تراشه‌های دو نانومتری Gate-All-Around پیدا کند که آن هم کسی جز کمپانی Rebellions نیست.

این پردازنده هوش مصنوعی که نتیجه اتحاد بین شرکت‌های ADTechnology، ARM، سامسونگ فاندری و Rebellions است، قرار است در بخش‌های مختلفی چون پردازش هوش مصنوعی، شبکه‌های کلاود، دیتا سنترها و بخش‌هایی با واحد پردازشی با کارایی بالا (HPC) به کار گرفته شود. شرکت Rebellions هوش مصنوعی خود که با نام REBEL AI شناخته می‌شود را با واحد پردازشی ساخته شده توسط ADTechnology که آن نیز بر پایه تکنولوژی جدید از سوی ARM که با نام Neoverse Compute Subsystems (CSS) V3 تولید شده، همگام کرده است و تراشه موردبحث ما، پدید آمده است. این تراشه در نهایت توسط سامسونگ فاندری و به کمک تکنولوژی مدرن دو نانومتری آن، به تولید انبوه خواهد رسید.

تراشه‌های دو نانومتری سامسونگ

تراشه‌های دو نانومتری سامسونگ امکان خلق چیپست هوش مصنوعی قدرتمندی را به Rebellions داده‌اند که عملکردی بی‌رقیب داشته و 2 تا 3 برابر در هنگام پردازش‌های سنگین GenAI، انرژی کمتری مصرف می‌کند. این قطعه از پهنای باند بالا برای کارایی پردازشی سریع‌تر بهره می‌برد. این قطعه که با واحد پردازشی ADTechnology نیز همگام شده، سرعتی مثال‌زدنی برای پردازش انواع تسک‌های مربوط به هوش مصنوعی را تضمین می‌کند. تراشه REBEL در ابتدا سال گذشته معرفی شده و قرار بود از تراشه‌های 4 نانومتری سامسونگ فاندری استفاده کند اما امسال، با تکنولوژی بسیار پیشرفته‌تر به مرحله تولید رسیده است.

این همکاری عظیم میان چهار غول تولید تراشه، انتظار می‌رود که نتایجی عالی برای آینده این تکنولوژی در بر داشته باشد و هم پردازش هوش مصنوعی را بسیار بهتر و سریع‌تر کند و هم در عین حال، مصرف انرژی را نیز به حداقل برساند. تمامی این‌ها، به لطف برنامه Total Design شرکت ARM است که سال گذشته راه‌اندازی شد. هدف این برنامه، خلق اکوسیستمی از همکاران مختلف است که همگی به کمک یکدیگر، سرعت تولید و توسعه تراشه‌ها را بیشتر از پیش قبل کنند.

معاون بخش فاندری در شرکت سامسونگ عنوان کرد: «هوش مصنوعی و نیاز بیشتر به توان پردازشی، نیاز به تکنولوژی دارد که بتواند کارایی حداکثری، تراکم بالای ترانزیستوری و مصرف انرژی پایین را مهیا کند. تراشه دو نانومتری GAA سامسونگ فاندری با این هدف تولید شده که پاسخگوی پیچیده‌ترین نیازهای پردازشی و طرح‌های هوش مصنوعی باشد و ما مفتخریم که توانسته‌ایم از تکنولوژی Arm CSS و اکوسیستم Arm Total Design بهره بگیریم تا پردازنده هوش مصنوعی قدرتمندی بسازیم که سرعت پیشرفت جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد و کار بخش‌هایی که نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارند یا ارائه دهندگان سرویس‌هابی کلاود را به طرز شگفت‌انگیزی راحت می‌کند».