سامسونگ در راستای احیای جایگاهش در بازار پررونق چین، به دنبال توسعه هوش مصنوعی اختصاصی گلکسی برای چینی ها و گوشی‌های هوشمند سری گلکسی در این کشور است.

باوجوداینکه سامسونگ در بازارهای پیشرو دنیا همچنان به عنوان برترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود، اما سهم آن در بازار چین کمتر از 1 درصد باقی مانده است. زمانی این شرکت جایگاه قابل‌توجهی در بازار چین داشت، اما به دلیل رقابت شدید با تولیدکنندگان داخلی، این جایگاه به تدریج از دست رفت.

سامسونگ برای احیای جایگاهش در چین، دست به کار شده است. یکی از استراتژی‌های اصلی این شرکت، استفاده از هوش مصنوعی قدرتمند سری گلکسی و هوش مصنوعی اختصاصی گلکسی برای چینی ها است. سامسونگ درحال توسعه‌ نسخه‌ اختصاصی هوش مصنوعی گلکسی برای چین است تا بتواند با قابلیت‌های متناسب با نیازهای کاربران چینی، نظر آن‌ها را جلب کند و سهم از دست رفته‌ را بازپس گیرد.

هوش مصنوعی گلکسی

“تی‌ام روح”، رئیس بخش موبایل سامسونگ، در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کرد: “ما به‌طور ویژه درحال توسعه و تقویت قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی برای بازار چین هستیم.” وی ابراز امیدواری کرد که “با تمرکز بر ایجاد هوش مصنوعی موبایلی که نیازهای کاربران چینی را برآورده سازد، بتوانیم به احیای جایگاه خود در این بازار پررونق دست پیدا کنیم.”

سامسونگ نخستین گام‌های این استراتژی را با راه‌اندازی گلکسی S24 در چین برداشت. این شرکت در این راستا با غول فناوری چینی “بایدو” همکاری کرد تا از طریق آن، قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی در چین تقویت شود. دستیار صوتی هوشمند “ارنی” ساخته‌ بایدو نیز با سری گلکسی S24 در این کشور ادغام شده است. بااین‌وجود، برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند؛ چرا که وابستگی به بایدو، به جای پیشرفت مستقل، ممکن است مانعی بر سر راه پیشرفت هوش مصنوعی گلکسی در چین باشد.

باتوجه به قوانین سخت‌گیرانه‌ حاکم بر حوزه‌ی فناوری در چین، قطعا سامسونگ برای گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی در این کشور نیازمند همکاری با شرکای محلی دیگری است. شرکت‌های خارجی مانند سامسونگ ملزم به رعایت این قوانین هستند و به همین دلیل، همکاری با بایدو در وهله‌ اول ضروری به‌نظرمی‌رسید.

بااین‌حال، این مسیر چندان هموار نخواهد بود. غول‌های فناوری چینی مانند هواوی و شیائومی هوش مصنوعی اختصاصی خود را توسعه داده‌اند. بنابراین، سامسونگ برای اینکه بتواند کاربران را به خرید گوشی‌های خود ترغیب کند، باید ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فردی ارائه دهد. تکیه صرف بر اعتبار برند سامسونگ دیگر برای جلب نظر کاربران کافی نخواهد بود.