شرکت کوالکام یکی از پنج شرکت برتر بود که همکاری‌اش با سامسونگ، درآمد زیادی برای این غول کره‌‎ای به دنبال داشت. حال به نظر می‎‌رسد این همکاری به پایان رسیده و به دنبال آن، کاهش درآمد سامسونگ نیز در گزارش مالی اخیرش قابل توجه است.

کوالکام سفارش قطعات خود را به جای شرکت سامسونگ، این‌بار به رقیب تایوانی آن، یعنی شرکت TSMC منتقل کرده است. با رخ دادن این اتفاق، بهتر می‌‎توانیم اصرار و اشتیاق شرکت سامسونگ برای شروع تولید انبوه نسل دوم پردازنده‌‎های سه نانومتری GAA را درک کنیم.

گزارش مالی چهار ماه اخیر، در تاریخ 16 می توسط شرکت سامسونگ به صورت عمومی منتشر شد و وبسایت «Business Korea» نیز به بررسی آن پرداخت. طی این بررسی مشخص شد که شرکت‌‎های «Apple»، «Deutsche Telekom»، «Hong Kong Techtronic «Supreme Electronics» و «Verizon» پنج منبع درآمد اصلی این غول کره‌‎ای هستند که حدود 13 درصد از درآمد سامسونگ را به ارمغان می‌‎آورند. نکته جالب این بود که در این لیست، نامی از شرکت کوالکام به چشم نمی‎‌خورد که از سال 2021، این اولین باری است که چنین اتفاقی رخ می‌‎دهد.

درآمد سامسونگ

شرکت تایوانی TSMC در مدت اخیر، روند تولیدی پیشرفته و منظم داشته و بازده قابل اطمینانی نیز به ارمغان آورده است. با توجه به این دلیل، واضح است که کوالکام چاره‌‎ای جز این ندارد که تبدیل به مشتری دائمی این شرکت خوش‌قول شود. سامسونگ فرصت‎‌های متعددی برای نگه‎داشتن کوالکام به عنوان مشتری دائمی خود داشت اما به نظر می‎‌‌رسد پیروز مسابقه شرکت TSMC بوده و همین موضوع باعث کاهش درآمد سامسونگ شده است.

در گزارشی عنوان شد که شرکت کوالکام تمامی سفارشات تولید تراشه جدید خود یعنی «اسنپدراگون 8 Gen 4» را به شرکت TSMC سپرده و سامسونگ به دلیل بازدهی ضعیف، این فرصت را از دست داده است. چندین بار گزارش شد که کوالکام سفارشات خود را به هر دو شرکت سامسونگ و TSMC سپرده تا از این طریق هزینه‎‌ها را کاهش دهد اما به نظر می‎‌رسد عوامل خارجی مانع این موضوع شده و در نهایت کوالکام مجبور شده است یکی از این دو شرکت تولید کننده را انتخاب کند.

شایعاتی به گوش می‌‎رسد که شرکت سامسونگ تولید تراشه‎‌های 2 نانومتری خود را آغاز کرده است. از طرف دیگر، مدیر ارشد عملیاتی شرکت اپل، یعنی «جف ویلیامز» نیز اخیراً سفری به تایوان داشته تا قراردادی برای شروع تولید تراشه‌‎های 2 نانومتری خود با شرکت TSMC امضا کند. به‌طور خلاصه، می‎‌توانیم بگوییم که رقابت میان این دو شرکت تولیدکننده روزبه‌‎روز بیشتر شده اما با اقداماتی که شرکت سامسونگ در پیش گرفته، ممکن است کوالکام در آینده مجبور شود بخش عظیمی از سفارشات خود را دوباره به این غول کره‎‌ای تقدیم کند.