کارشناسان صنعت موبایل، افزایش قیمت سری گلکسی اس 25 را به استفاده از تراشه پیشرفته اسنپدراگون 8 نسل 4 و افزایش هزینه‌های تولید نسبت می‌دهند.

تراشه اگزینوس 2500 مدتی است که در کانون توجه قرار داشته و شایعات بسیاری پیرامون آن مطرح شده است. بااین‌حال، تفاوت محسوسی میان این تراشه و اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام وجود دارد که آن هم تاریخ عرضه مشخص تراشه کوالکام است. این تفاوت، احتمال استفاده انحصاری از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 در سری گلکسی اس 25 را تقویت کرده است. در صورت تحقق این احتمال، به دلیل منحصربه‌فرد بودن این تراشه و افزایش هزینه‌های تولید، شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت این سری از محصولات سامسونگ خواهیم بود.

براساس پیش‌بینی‌ها، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 نسبت به نسل قبلی‌اش، قیمت بالاتری خواهد داشت. این افزایش هزینه، به طور مستقیم بر قیمت نهایی گوشی‌های سری گلکسی اس 25 سامسونگ تأثیر گذاشته و منجربه افزایش قیمت آنها شده است. از سوی دیگر، مینگ‌چی کو، تحلیلگر شناخته شده صنعت فناوری، معتقد است که به دلیل چالش‌هایی در تولید تراشه اگزینوس 2500 با لیتوگرافی 3 نانومتری، عرضه این تراشه با تأخیر روبرو خواهد شد. در نتیجه، سامسونگ مجبور شده است تا به طور انحصاری از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس 25 استفاده کند.

افزایش قیمت گلکسی اس 25

شرکت سامسونگ در این شرایط با چالش تعیین قیمت نهایی محصول مواجه است. از یک سو، انتقال کامل یا جزئی این افزایش هزینه به مصرف‌کننده نهایی می‌تواند سودآوری شرکت را تضمین کند، اما از سوی دیگر، ممکن است منجربه کاهش تقاضا برای محصول شود. از سوی دیگر، تصمیم شرکت کوالکام مبنی‌بر تولید دو نسخه متفاوت از این تراشه، یکی با قابلیت اتصال Wi-Fi و دیگری با پشتیبانی از شبکه‌های 5G، بر پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری سامسونگ افزوده است. این موضوع می‌تواند بر انتخاب نسخه مناسب تراشه توسط سامسونگ و در نتیجه، قیمت تمام شده‌ محصول نهایی تأثیرگذار باشد.

با توجه به سلطه شرکت کوالکام بر بازار تراشه‌های موبایل و نیاز سامسونگ به استفاده از تراشه‌های پیشرفته در سری گلکسی اس 25، این شرکت در موقعیتی چالش‌برانگیز قرار گرفته است. افزایش قابل‌توجه قیمت تراشه‌های اسنپدراگون نسل جدید، به‌ویژه مودم X80، هزینه تمام شده تولید گوشی‌های پرچمدار سامسونگ را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، تاخیر در تولید تراشه داخلی اگزینوس 2500، سامسونگ را به استفاده از تراشه‌های کوالکام وابسته‌تر کرده است. این وابستگی، قدرت چانه‌زنی کوالکام را افزایش داده و احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها را تقویت می‌کند. بنابراین، سامسونگ با چالش حفظ رقابت‌پذیری محصولاتش در بازارهای جهانی مواجه است و نیازمند اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای مدیریت این چالش‌ها است.