سامسونگ با تصمیم جسورانه خود برای استفاده از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ در‌نسخه آمریکایی گلکسی S24 FE، به‌یک دهه سلطه تراشه‌های اسنپدراگون در‌بازار ایالات متحده آمریکا پایان می‌دهد.

تراشه Exynos 2400 برای اولین بار در مدل‌های مختلف گلکسی S24 که سامسونگ در بازارهای جهانی عرضه کرد، مورد استفاده قرار گرفت. در‌ادامه، کمپانی سامسونگ قصد دارد امسال به‌جای استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون، تراشه اگزینوس 2400 را در گلکسی S24 FE به‌کار گیرد. تغییر در پردازنده نشان‌دهنده یک تغییر استراتژی مهم برای سامسونگ است، زیرا برای اولین بار در نزدیک به‌یک دهه، این غول فناوری کره‌ای یک تراشه اگزینوس را به‌یکی از گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود بازمی‌گرداند.

نتایج جدید بنچمارک Geekbench 6 نشان می‌دهد گلکسی S24 FE با شماره مدل SM-S721U و شماره برد S5E9945، به‌احتمال زیاد از تراشه اگزینوس 2400 بهره خواهد برد. همچنین مشخص شده، گلکسی S24 FE با 8 گیگابایت رم آزمایش شده‌است که با توجه به‌استراتژی سامسونگ برای عرضه این محصول با قیمتی رقابتی، قابل‌پیش‌بینی بود. با این وجود یک تغییر قابل‌توجه این است که سامسونگ قصد ندارد نسخه اسنپدراگون گلکسی S24 FE را در بازار ایالات متحده عرضه کند، روندی که برای دومین بار مشاهده می‌شود.

یک امتیاز Geekbench 6 فاش شده نشان می دهد که سامسونگ قصد دارد نسخه آمریکایی گلکسی S24 FE را Exynos 2400 ارائه کند.

سامسونگ برنامه دارد تا در‌اواخر سال جاری، پس از آغاز تولید انبوه در ماه اوت، تبلت‌های گلکسی تب اس 10 پلاس و گلکسی تب اس 10 اولترا را با تراشه Dimensity 9300+ مدیاتک، به‌جای اسنپدراگون 8 نسل 3، روانه بازار کند. با توجه به‌برآورد هزینه 200 دلاری برای هر تراشه پرچمدار نسل فعلی کوالکام، سامسونگ در فروش هر گلکسی S24 FE با حاشیه سود بسیار اندک یا حتی بدون سود مواجه خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، گلکسی S23 FE پایه با قیمت 499 دلار در آمازون به‌فروش می‌رسد؛ اگر این مدل به‌تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز می‌شد، هزینه تراشه به‌تنهایی 40 درصد از قیمت مصرف‌کننده را تشکیل می‌داد.

علاوه‌بر‌این، هزینه‌های بسیاری از قطعات در نظر گرفته نشده‌است، بنابراین استفاده از اگزینوس ۲۴۰۰ یک تصمیم تجاری هوشمندانه برای کمپانی سامسونگ است، حتی اگر به‌معنای عملکردی پایین‌تر نسبت به‌اسنپدراگون ۸ نسل ۳ باشد. خوشبختانه، اگزینوس ۲۴۰۰ سامسونگ نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، چرا که اولین تراشه این کمپانی است که با استفاده از فناوری پیشرفته «Fan-out Wafer Level Packaging» یا FOWLP تولید انبوه شده‌است. فناوری FOWLP، مقاومت حرارتی تراشه را افزایش داده و به‌آن اجازه می‌دهد تا عملکرد چند هسته‌ای بالاتری را به‌ثبت برساند.

با بهره‌گیری از یک سیستم خنک‌کننده کارآمد، اگزینوس ۲۴۰۰ می‌تواند نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را در بازی سنگین Genshin Impact به‌طور پایدار حفظ کند و همچنین عملکردی دو برابر بهتر از نسل قبلی خود، اگزینوس ۲۲۰۰، ارائه دهد. با توجه به‌این قابلیت‌ها، پیش‌بینی می‌شود گلکسی S24 FE با تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ در بازار ایالات متحده آمریکا نیز با استقبال خوبی مواجه شود، به‌ویژه در میان کاربرانی که خواهان تجربه کاربری یک گوشی پرچمدار هستند، اما تمایلی به‌پرداخت هزینه‌های بالای آن ندارند.