بالاخره پس از مدت‌ها انتظار و انتشار شایعات فراوان، سامسونگ از سری گلکسی اس 23 خود رونمایی کرد. این سری همانند گذشته شامل سه دستگاه پایه، پرو و اولترا می‌شود. سامسونگ حتی قبل از برگزاری مراسم هم اشاره‌های زیادی به توانایی‌های دوربین مدل اولترا کرده بود و همین موضوع باعث بالاتر رفتن هیجان نسبت به رونمایی این دستگاه شده بود.
در این مقاله قصد داریم مشخصات و ویژگی‌های گلکسی اس 23 اولترا را معرفی کرده، و ارزش خرید آن را نسبت به نسل قبلی خودش بررسی کنیم.
گلکسی اس 23 اولترا همانند نسل قبلی خود، از یک صفحه نمایش 6.8 اینچی با رزولوشن WQHD+ استفاده می‌کند. همانند نسل قبلی، این صفحه نمایش می‌تواند به صورت خودکار نرخ بروزرسانی را بین 1 تا 120 هرتز برای صرفه‌جویی در مصرف نیرو تنظیم کند. صفحه نمایش اس 23 اولترا یکی از بخش‌هایی است که نسبت به نسل قبلی خود، ارتقا‌هایی را تجربه کرده است.
سامسونگ قبل از برگزاری این مراسم، از یک پنل اولد با سقف روشنایی 2000 نیت رونمایی کرد اما برخلاف تصورات افراد، در سری اس 23 سامسونگ از این پنل استفاده نشده است. در عوض، سقف روشنایی صفحه نمایش همانند نسل قبلی 1750 نیت باقی مانده است. در این دستگاه محافظت از صفحه نمایش نسبت به نسل قبلی ارتقا داشته و حالا از نسل دوم گوریلا گلس ویکتوس روی صفحه نمایش استفاده می‌شود.

طراحی رنگ‌های سامسونگ گلکسی S23 اولترا

اس 23 اولترا به صورت پیش‌فرض از اندروید 13 و رابط کاربری وان یو آی 5.1 استفاده می‌کند. این رابط تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد و فقط ارتقا‌ّهای کوچکی در برخی از بخش‌های آن به وجود آمده است. برخلاف نسل قبلی، سری گلکسی اس 23 فقط از یک نوع تراشه استفاده می‌کنند. سامسونگ برای ساخت یک تراشه جدید با کوالکام همکاری کرده و یک نسخه خاص از اسنپدراگون 8 نسل 2 را برای دستگاه‌های خود تولید کرده است.
این تراشه نسبت به مدل عادی توان بیشتری دارد و می‌توان برای انجام کار‌های سنگین روی آن حساب بیشتری باز کرد. بالا رفتن دما در این تراشه نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌هایی داشته و حالا می‌توان برای مدت‌های طولانی‌تری بدون افت عملکرد از آن استفاده کرد. این تراشه بر پایه معماری 4 نانومتری ساخته شده اما بهینه‌سازی‌های صورت گرفته و دمای کمتر باعث شده تا مصرف انرژی آن کمتر از قبل باشد.
تکنولوژی حافظه در این دستگاه از UFS 3.1 به UFS 4 ارتقا یافته که سرعت بالاتری دارد. تمامی این موارد باعث می‌شود این دستگاه نسبت به گذشته عملکرد بهتر و سریع‌تری داشته باشند. یکی دیگر از بخش‌های اس 23 اولترا که تغییر بزرگی را تجربه کرده، دوربین آن است. سنسور دوربین در این دستگاه از رزولوشن 108 مگاپیکسل به 200 مگاپیکسل رسیده که گزینه‌های بیشتری را برای کاربر فراهم می‌کند.

طراحی دوربین سامسونگ گلکسی S23 اولترا

سنسور بزرگ‌تر دوربین به این دستگاه اجازه می‌دهد تا نور بیشتری را وارد دوربین کند و عکس‌های بهتری را در نور کم ثبت کند. یکی از موضوعاتی که سامسونگ در این مراسم به آن اشاره کرد، قابلیت عکس‌برداری از ماه و ستارگان بود. این امکان به دلیل بزرگ‌تر شدن سنسور دوربین و بیشتر شدن جزییات آن اتفاق افتاده و به شما اجازه می‌دهد تصاویر بسیار زیبایی را از آسمان ثبت کنید.
این سنسور می‌تواند با رزولوشن 8K و نرخ 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند اما کیفیت آن نسبت به گذشته بیشتر شده است. بقیه مشخصات دوربین تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارد و تفاوتی در سنسور‌های آن به وجود نیامده است. اندازه فیزیکی دستگاه نسبت به گذشته تغییری نکرده و به همین دلیل همچنان در آن از یک باتری 5000 میلی آمپری استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که خمیدگی حاشیه دستگاه کمی کمتر شده و به همین دلیل فضای بیشتری برای سخت‌افزار در داخل آن وجود دارد.

این فضای بیشتر باعت شده تا برآمدگی دو لنز کوچک‌تر دوربین از بین برود و ارتفاع آن‌ها با قاب پشتی یکسان شود. توان شارژ باتری هم نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته و با خرید آداپتور سامسونگ می‌توانید آن را با توان 45 وات شارژ کنید. وزن دستگاه هم به دلیل استفاده از قطعات فلزی بیشتر و سنگین‌تر، کمی بیشتر شده اما این تغییر خیلی محسوس نیست.
در کل تفاوت‌های گلکسی اس 23 اولترا با نسل قبلی خود زیاد به نظر نمی‌رسد. برخی افراد باور دارند که این دستگاه فقط مشکلات نسل قبلی خود را حل کرده و نیازی به تغییر دیگری ندارد، اما افرادی اعتقاد دارند که ارزش خرید این دستگاه بالا نیست و خرید نسخه قبلی آن ممکن است انتخاب عاقلانه‌تری باشد. نظر شما راجع به این دستگاه و ارزش‌خرید آن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: از رویداد آنپکد ۲۰۲۳ سامسونگ چه می‌دانیم؟