با معرفی رسمی گوشی‌های سری گلکسی S23، طیف گوشی‌های پرچم‌دار سال 2023 شرکت سامسونگ بالاخره در معرض دید عموم قرار گرفت. سنسور اصلی تصویر 200 مگاپیکسلی، طراحی‌های به‌روز‌ شده برای مدل‌های گلکسی S23 و S23+، و البته استفاده از تراشه بهبود یافته تنها بخشی از ویژگی‌های جدید سری Galaxy S23 هستند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های رویداد معرفی Galaxy S23، پرده‌برداری از نام تراشه آن بود. “Snapdragon 8 Gen2 for Galaxy” نام دقیق تراشه اختصاصی است که سامسونگ در گوشی‌های هوشمند رده بالای جدید خود از آن استفاده می‌کند. در ادامه نتایج بنچمارک گلکسی S23 اولترا را مشاهده کنید.

امسال بالاخره شاهد استفاده سری جدید Galaxy S از یک تراشه واحد در سراسر جهان بودیم. پرچم‌دار قبلی سامسونگ، یعنی گلکسی S22 در بازارهای جهانی با دو تراشه مختلف اگزینوس و اسنپدراگون عرضه شده بود، اما سامسونگ در گلکسی S23 استفاده از تراشه‌های اگزینوس را به صورت کامل کنار گذاشته و این گوشی را در تمام بازارها با همان تراشه اسنپدراگون عرضه می‌کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی S23 اولترا

سامسونگ ادعا می‌کند که تراشه "اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی" قدرتمندتر از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 استانداردی است که در سایر گوشی‌های اندرویدی قرار گرفته  است. با این حال، این شرکت در مورد جزئیاتی که این تراشه اختصاصی را از مدل‌های استاندارد متمایز می‌کند توضیحی نداد. هرچند اگر این دو تراشه را روی کاغذ باهم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که سرعت‌ساعت تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 برا گلکسی، نسبت به نمونه‌های استاندارد بالاتر است.

سرعت ساعت بالاتر به معنای آن است که این تراشه از پردازنده مرکزی و گرافیکی سریع‌تری برخوردار است. علاوه بر این به نظر می‌رسد که تراشه جدید از سیستم خنک‌کننده بهتری هم بهره‌مند است که مشکل داغ کردن مدل‌های قبلی سری گلکسی S را حل می‌کند.

قبل از عرضه رسمی، شایعات متعددی وجود داشت مبنی بر اینکه «Snapdragon 8 Gen2 for Galaxy» قرار است توسط خود سامسونگ ساخته شود. اما اکنون تأیید شده است که تراشه‌های اختصاصی گوشی‌های سری گلکسی S23 به طور کامل توسط شرکت TSMC تولید شده‌اند.

CPU تراشه "اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی"، با یک هسته Cortex-X3، دو هسته  Cortex-A715، دو هسته Cortex-A710 و سه هسته  Cortex-A510 پیکربندی شده است، و فرکانس هسته اصلی Cortex-X3 آن 3.36 گیگاهرتز است. در مورد پردازنده گرافیکی این تراشه نیز از نوع Adreno 740 بوده که با فرکانس 719 مگاهرتز کار می‌کند.

حال بیایید به امتیازات بنچمارک S23 بپردازیم.

نتایج بنچمارک S23 اولترا

نتایج تست بنچمارک Geekbench برای برخی از کاربران شگفت‌انگیز بود، چراکه Galaxy S23 Ultra در تست تک هسته‌ای بر nubia Red Magic 8 Pro  برتری یافت اما در تست چندهسته‌ای از آن عقب افتاد.

دلیلی برتری S23 Ultra در امتیاز تک هسته‌ای، به خاطر آن است که هسته اصلی Cortex-X3 به کار رفته در این گوشی سرعت‌ساعت بالاتری دارد. اما ضعف آن در امتیاز چند‌هسته‌ای به خاطر آن است که در این تست  عملکرد هسته بزرگ Cortex-X3 محاسبه نمی‌شود. به همین دلیل هم هست که Red Magic 8 Pro به دلیل سیستم خنک‌کننده قوی خود، در تست چند هسته‌ای برتری جزئی نسبت به گلکسی S23 اولترا دارد. با این حال، تفاوت عملکرد آنها فاحش نیست.

نتایج antutu گلکسی S23 اولترا

در تست‌های بنچمارک AnTuTu گلکسی S23 اولترا از Red Magic 8 Pro کاملا شکست خورد. البته باید به خاطر داشته باشید که Red Magic 8 Pro به هر حال یک گوشی گیمینگ با صفحه‌نمایش 1080p+ است و بنچمارک AnTuTu هم بیشتر عملکرد گوشی‌ها در زمینه گیمینگ را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

جالب اینکه تراشه اسنپدراگون اختصاصی گلکسی، به طور قابل توجهی از تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون +8 نسل 1 و حتی تراشه A16 Bionic به کار رفته در آیفون 14 پرومکس نیز سریع‌تر است.  همچنین در بحث عملکرد پردازنده گرافیکی، "گلکسی اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی" بی‌رقیب است.

نتایج تست GFX گلکسی S23 اولترا

گلکسی S23 اولترا تقریبا در تمام آزمایش‌های خارج از صفحه‌، نسبت به بقیه گوشی‌های هم‌رده خود برتری داشته و تنها در تست‌های روی صفحه، زمانی که با گوشی‌هایی با وضوح پایین‌تر مقایسه شده، کمی از قافله عقب مانده است.

نتایج-تست-GFX-aztek-گلکسی-S23-اولترا

در مجموع، سری جدید گلکسی S23 بدون توجه به نسخه‌های مختلف آن، ارتقای قابل توجهی را نسبت به نسل‌های قبلی خود تجربه کرده است. هرچند سهم عمده این پیشرفت نسبت به مدل‌های S22 بوده که از تراشه اگزینوس استفاده می‌کردند.

نتایج-تست-GFX-car-chase-گلکسی-S23-اولترا

اگر بخواهیم تمام پارامترها را در نظر بگیریم، به صورت کلی گوشی Galaxy S23 Ultra در تست‌های مربوط به CPU  حدود 30 الی 35درصد سریعتر از Galaxy S22 Ultra است و در تست‌های ترکیبی  AnTuTu 9 نیز حدود 30 درصد از مدل قبلی سریعتر عمل می‌کند. در تست‌های GFX Bench و 3DMark GPU، گوشی Galaxy S23 Ultra گاهی از اوقات توانسته تا 100 درصد بهتر از مدل قبلی عمل کند، اما در اکثر تست‌ها، این پیشرفت حدود 80 تا 90 درصد بوده است.

نتایج-تست-3D-MARK-WILD-LIFE-EXTREME-گلکسی-S23-اولترا

علاوه‌بر بهینه‌سازی عملکرد گوشی در امر سرعت پردازش، سیستم خنک‌کننده S23 هم پیشرفت قابل توجهی کرده است. قسمتی که در گذشته برای برخی از کاربران سری S مشکل‌ساز بود. اما برای بررسی عملکرد سیستم خنک‌کننده سری جدید، هنوز باید منتظر مقایسه یک‌به‌یک هر سه مدل سری S23 با هر سه مدل نسل قبلی باشیم.

اخبار مرتبط: