دو گوشی تاشو سامسونگ با نام‌های گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فلیپ 5 به تازگی رونمایی شدند که البته، مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها آنچنان دستخوش تغییر نشده است. با این حال سامسونگ طراحی بسیار پیشرفته‌ای را در لولاهای این دو گوشی تاشو به کار گرفته که به نوعی انقلابی در گوشی‌های تاشو محسوب می‌شود.

با رونمایی از دو گوشی تاشو سامسونگ گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فلیپ 5، این برند نشان داد که تمرکز ویژه‌ای روی بهینه‌سازی لولاهای این گوشی‌ها و رسیدن به مرحله‌ای است که عملیات باز شدن، تا کار با گوشی و البته کاهش ضخامت به بهترین شکل پیاده‌سازی شود و بتواند همه را عاشق این گوشی‌های تاشو کند.

سامسونگ این بار برای لولاهای باز و بسته شونده این گوشی‌ها از طراحی Waterdrop (به معنی «قطره آب» به خاطر شباهت شکل ظاهری به قطره آب) استفاده کرده که البته خود نام آن را «Flex Hinge» به معنای «لولای فلکسی» یا «لولای قطره‌ای» گذاشته است.

طراحی لولا قطره‌ای سامسونگ

لولاهای Waterdrop دقیقا در گوشی‌های تاشو جدید سامسونگ چه می‌کنند؟

لولای واتردراپ را می‌توان یک پیشرفت بزرگ و نوآورانه در زمینه طراحی گوشی‌های هوشمند تاشو دانست که اولین بار برند Oppo در گوشی Oppo Find N مورد استفاده قرار داد و به سرعت محبوب شد. هنگامی که تلفن‌تان را تا می‌کنید، لولا یک حفره شبیه به قطره آب یا اشک ایجاد می‌کند که همین امر باعث می‌شود تا شکاف‌های نسبتا حساس که معمولا در لولاهای سنتی و نسل‌های قبلی به عاملی آزاردهنده تبدیل می‌شدند، دیگر وجود نداشته باشند.

لولای واتر دراپ از دوام بسیار بیشتری برخوردار است و می‌تواند به خوبی از اجزای داخلی و صفحه‌نمایش تاشو در استفاده‌های روزمره محافظت کند و حتی باعث می‌شود تا با محصول جذاب‌تری روبه‌رو باشیم. برخلاف لولاهای تک محور معمولی، لولای قطره‌ای در ابعاد مختلف خم می‌شود و ظاهری باریک و ساده به گوشی می‌دهد.

لولا گلکسی Z Flip5

چرا لولای فلکس سامسونگ یک حرکت و ابداع انقلابی محسوب می‌شود؟

شاید بزرگ‌ترین مزیت لولای فلکس سامسونگ این باشد که در این لولا هیچ شکافی وجود ندارد. سامسونگ با لولای فلکس توانسته تا لولاهای قدیمی رایج و U شکل را که حتی باعث می‌شدند گرد و غبار و آشغال اجازه نفوذ و آسیب به صفحه‌نمایش داخلی را دهند، از میان بردارد. لولای جدید طراحی یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهد که درصد ایمنی محصول را تا چند برابر افزایش داده است.

اما بزرگترین اتفاقی که با استفاده از لولای قطره‌ای سامسونگ رخ داده، از بین رفتن مشکل چروک شدن دستگاه‌های تاشوی قبلی در بخش وسط بود. فشار روی نمایشگر کاهش پیدا کرده و در نتیجه تجربه‌ای روان‌تر و البته بدون چروک را می‌توانیم با دستگاه‌های جدید به دست آوریم.

گوشی‌های تاشو گلکسی Z Flip 5 و Z Fold 5، به خاطر استفاده از لولای فلکس، حالا باریک‌تر از نسل قبلی خود هستند و با دستگاه‌های جمع‌و‌جورتر و قابل حمل‌تری روبه‌رو هستیم. طراحی لولا همچنین به دستگاه این اجازه را می‌دهد تا به راحتی کاملا صاف شود یا در محدوده ۷۵ تا ۱۱۵ درجه حالتی ایمن به خود بگیرد. تلفن در حالت کاملا باز در زاویه‌ای استاندارد از حدود ۱۷۸.۵ تا ۱۸۱.۵ درجه را ارائه می‌دهند.

لولای فلکس سامسونگ این امکان را در دستگاه‌های جدید ممکن کرده که می‌توان صفحه را در زوایای مختلف تنظیم کرد و همین مسئله می‌تواند در توسعه ویژگی‌ها یا نرم‌افزارهای جدید هم دست کاربران و توسعه‌دهندگان را باز بگذارد.

براساس گزارش سامسونگ، کاربران ممکن است هنگام باز و بسته کردن دستگاه‌های جدید، کمی احساس شل بودن کنند و گاهی اوقات صدایی را در حین کار بشنوند و حس کنند. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده نقص نیستند، بلکه ویژگی‌های ذاتی حرکت بهبودیافته و نرم‌تر لولای فلکس سامسونگ است.

لولا فلکس گوشی‌های تاشو سامسونگ

لولای فلکس جدید سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

این لولا دارای یک مکانیزم دو محوره جدید است که از سه قسمت تشکیل شده است:

  • پنل انعطاف‌پذیر
  • لولا مکانیکی
  • سطح نمایشگر

با وجود اینکه پنل‌های OLED از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند و مکانیک‌های تاشو هم به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما یکی از مشکلات همیشگی، سطح نمایشگر و حساسیت آن به آلودگی است که چالش‌هایی ایجاد کرده و بر هزینه و قابل اطمینان بودن دستگاه‌ تاشو تاثیر می‌گذارد.

طرح لولای قطره‌ای دارای نقاط تاشو در دو طرف شکل قطره آب است. این طراحی باعث کاهش فشار روی نمایشگر می‌شود. هنگام بسته شدن پنل هم خیال‌مان از بابت آسیب‌های احتمالی به پنل راحت می‌شود.

اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، لولای جدید مانند تا کردن یک تکه کاغذ دور یک مداد عمل می‌کند. این مکانیزم باعث می‌شود تا نمایشگر به‌طور منظم تا شود و شکل خود را حفظ کند و هیچ آسیب یا تغییر فرمی روی آن ایجاد نشود.

مزایای لولای قطره‌ای سامسونگ چیست؟

طراحی باریک‌تر و قابلیت حمل بیشتر: گلکسی زد فولد 5 و زد فلیپ 5، به لطف فناوری جدید لولا، طراحی باریک‌تر و قابل حمل‌تری دارند. گوشی زد فلیپ 5 باریک‌تر از زد فلیپ 4 است و ۱۵.۱ میلی‌متر در حالت تا شده (در مقابل ۱۷.۱ میلی‌متر برای فلیپ 4) ضخامت دارد. به‌طور مشابه، زد فولد 5 باریک‌تر از زد فولد 4 است و ضخامت تاشو ۱۳.۴ میلی‌متر (در مقابل ۱۵.۸ میلی‌متر برای فولد 4) در اختیار دارد. لولای به‌روز شده فلکس سامسونگ به فرم فاکتور فشرده‌تر و راحت‌تر برای هر دو دستگاه کمک کرده است.حرکت بهبود‌یافته: فناوری لولای فلکس سامسونگ در مقایسه با مدل‌های قبلی سری Z، حرکت نرم‌تر و بهتری را ارائه می‌دهد. این ممکن است باعث شود که لولا هنگام باز و بسته کردن دستگاه کمی شل به نظر برسد.

کاهش فاصله هنگام بسته شدن: فناوری جدید لولای فلکس سامسونگ به صفحه اجازه می‌دهد تا به طور کامل بسته شود و عملا فاصله بین دو نیمه دستگاه از بین می‌رود.

حالت فلکس در لولا قطراه‌ای

حالت فلکس: این حالت برای عملکرد در محدوده استاندارد ۷۵ تا ۱۱۵ درجه طراحی شده است. عملکرد لولا در خارج از این محدوده، تاثیر مستقیمی روی توانایی آن در حفظ زاویه ایمن خواهد گذاشت.

بی‌چین و چروک: هر دو گوشی گلکسی زد فلیپ 5 و زد فولد 5 از لولای فلکس سامسونگ استفاده کرده‌اند که عمق چین در مرکز بسیار کاهش پیدا کرده و در نتیجه هنگام باز شدن صفحه، ظاهر صاف‌تری را می‌توانید تجربه کنید.

زاویه باز گلکسی زد فلیپ

زاویه کاملا باز: زاویه استاندارد دو گوشی گلکسی زد فلیپ 5 و زد فولد 5 در حالت کاملا باز به ترتیب ۱۷۸.۵ و ۱۸۱.۵ درجه است. این‌در‌حالی است که شما از هیچ پوشش، قاب یا لوازم جانبی دیگری استفاده نمی‌کنید و در کل باید مراقب باشید که هنگام باز و بسته‌ کردن، نیروی بیش از حدی به دستگاه وارد نکنید.

آیا واتردراپ یا لولای قطره‌ای سامسونگ می‌تواند استانداردی جدید برای گوشی‌های تاشو باشد؟

شاید فکر کنید که لولای قطره‌ای سامسونگ یک نوآوری کاملا جدید است، اما نکته اینجاست که اولین بار موتورولا در گوشی تاشو Razr 2019 از این طراحی استفاده کرد و سپس برند اوپو در سری Find N از این نوع لولا بهره برد که به شدت هم محبوب شد و اکنون تقریبا همه شرکت‌ها می‌توانند دستگاه‌ تاشو خود را با این نوع لولا تولید کنند.

طراحی پشتی گلکسی Z Flip 5 و Z Fold 5

با اینکه سامسونگ در سال ۲۰۱۶ فرصت ثبت اختراع لولا قطره‌ای را داشت، اما از این کار اجتناب کرد و ظاهرا دلیلش، تماشای فعالیت سایر توسعه‌دهندگان بوده است، به‌طوری‌که هزینه تحقیق و توسعه را گردن دیگران انداخت. البته که سامسونگ با همان لولای U شکل هم به موفقیت‌های بزرگی رسید و محصولات قابل قبولی را روانه بازار کرد، اما به‌نظر می‌رسد حالا نوبت به استفاده از واتردراپ در گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ رسیده است.

لولای واتردراپ نوید گوشی‌های تاشو پیشرفته و راحتی را می‌دهد که رفته‌رفته می‌توانند جای خود را بیش از پیش در دل علاقه‌مندان باز کند. توسعه فناوری لولای قطره‌ای به‌وضوح ماهیت پویای بازار گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد، جایی که نوآوری و رقابت به‌طور مداوم باعث پیشرفت می‌شود. با ادامه پیشرفت فناوری و تحقیقات و توسعه کمپانی‌های مطرح در این زمینه، می‌توانیم شاهد گوشی‌های هوشمند تاشو پیچیده‌تر، بادوام‌تر و کاربرپسندتر باشیم.