کارکنان سامسونگ در کره جنوبی برای اعتراض به حقوق و مزایای پایین، دست به اعتصاب زدند. اعتصاب کارکنان سامسونگ؛ اقدامی بی‌سابقه در طول تاریخ ۵۵ ساله این شرکت عظیم فناوری است.

در اقدامی بی سابقه، اتحادیه ملی کارکنان الکترونیک سامسونگ (NSEU) فراخوان اعتراض یک روزه علیه این کمپانی کره‌ای را صادر کرده است. این اقدام نشان‌دهنده نارضایتی آن‌ها از دریافتی‌ها و مزایای فعلی است. اتحادیه مذکور خواستار افزایش‌حقوق و همچنین پرداخت پاداش‌های مبتنی بر عملکرد مالی سامسونگ شده است. با توجه به جهش قابل توجه ۹۳۳ درصدی سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به نظر می‌رسد کارکنان بر این باورند که مستحق سهم بیشتری از این سودآوری هستند.

در حرکتی کم‌سابقه، اتحادیه کارگری سامسونگ (National Samsung Electronics Union) فراخوان اعتصابی یک روزه را برای حدود ۲۸,۰۰۰ نفر از کارکنان این شرکت که معادل با یک‌پنجم کل نیروی کار سامسونگ است، صادر کرده است. این اعتراض که در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ با استفاده از مرخصی‌های با حقوق کارکنان برگزار خواهد شد، نشان‌دهنده نارضایتی کارکنان از سطوح فعلی حقوق و مزایا است. نمایندگان اتحادیه خواستار افزایش ۶.۵ درصدی حقوق و همچنین پایان یافتن سرکوب نیروی کار و اتحادیه‌های کارگری شده‌اند. در صورت عدم توافق بین اتحادیه و مدیران سامسونگ، این اعتصاب اولین مورد در تاریخ کره جنوبی خواهد بود که کارکنان این غول فناوری دست به چنین اقدامی می‌زنند.

در راستای مذاکرات مربوط به حقوق و مزایا، شرکت سامسونگ پیشنهاد افزایش حقوق ۵.۱ درصدی را به اتحادیه کارگری National Samsung Electronics Union (NSEU) ارائه کرد. با این حال، این پیشنهاد با مخالفت NSEU مواجه شد. اتحادیه مذکور خواستار افزایش حقوق ۶.۵ درصدی به همراه پرداخت پاداش‌های عملکردی براساس سود هر سه ماهه سامسونگ است. اگرچه سامسونگ پیش‌بینی می‌کند که سود عملیاتی‌اش در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به سه‌ماهه اول کمی کاهش یابد، این شرکت اعلام کرده که برای رسیدن به‌حداکثر کارایی در همه بخش‌ها، هزینه‌ها را در هر سطحی که ممکن است، کاهش خواهد داد.

با اعتصاب کارگران، سامسونگ دیگر قادر به‌حفظ سطوح بالای تولید نخواهد بود و در تقریباً تمامی زمینه‌ها متحمل ضرر هنگفتی خواهدشد. رئیس اتحادیه‌ملی کارکنان الکترونیک سامسونگ (NSEU)، سون وو-موک، اعلام کرده است که سامسونگ ادعا می‌کند در یک‌دهه گذشته با بحران مواجه بوده است، اما به‌گفته وی، این نباید بهانه‌ای برای نادیده گرفتن خواسته‌های کارگران باشد. NSEU بزرگترین اتحادیه کارگری در میان چهار اتحادیه موجود در سامسونگ است، اما هنوز اطلاعاتی در خصوص مشارکت اتحادیه‌های کوچک‌تر در اعتصاب روز ۱۸ خرداد منتشر نشده است.

اخبار مرتبط: