سامسونگ براین‌باور است قابلیت داینامیک آیلند قابلیتی هوشمندانه برای استفاده از فضای نمایشگر است؛ بنابراین قصد دارد با آپدیت رابط کاربری One UI 7 آن‌را به گوشی‌های هوشمند گلکسی بیاورد.

داینامیک آیلند و فعالیت‌های پویای آن، یکی از نوآوری‌های جذاب اپل در آیفون است که با‌وجود پتانسیل بالا، همچنان مورد استفاده کمتری قرار می‌گیرد و جایگاه واقعی خود را بین کاربران پیدا نکرده‌است. قابلیت داینامیک آیلند که برای اولین بار در‌ سری آیفون 14 پرو معرفی شد، روشی هوشمندانه و خلاقانه برای نمایش اطلاعات بیشتر از‌طریق فضای خالی اطراف دوربین سلفی و حسگرهای Face ID ارائه می‌دهد. به‌زودی، سامسونگ نیز احتمالا نسخه اختصاصی خود را از این ویژگی کاربردی رونمایی کند.

داینامیک آیلند اپل، فراتر از یک نام هوشمندانه، قابلیتی کاربردی است که به نمایشگر آیفون افزوده شده‌است. ویژگی داینامیک آیلند امکان دسترسی‌به کنترل‌های رسانه، تایمرها و “فعالیت‌های زنده” نظیر مسیریابی و به‌روزرسانی‌های مربوط‌به ارسال بسته را در‌فضای اطراف دوربین سلفی فراهم می‌کند. علی‌رغم پتانسیل بالای آن، داینامیک آیلند هنوز به‌طور کامل مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است، اما برای کاربرانی که از‌آن بهره می‌برند، تجربه‌ای کارآمد و پویا به‌ارمغان می‌آورد.

برخلاف اپل، اندروید هنوز معادل مستقیمی برای داینامیک آیلند یا Live Activities ندارد. اگرچه نوار وضعیت و اعلان‌های اندروید قابلیت‌های گسترده‌ای دارند، اما از‌نظر طراحی و زیبایی‌شناسی به‌پای پیاده‌سازی اپل نمی‌رسند. جذابیت داینامیک آیلند اپل در یکپارچگی بی‌نظیر و ظاهر بصری زیبای آن نهفته است، ویژگی‌هایی که اندروید هنوز در این زمینه به‌آن‌ها دست نیافته است.

رویکرد سامسونگ در One UI 7

به‌نظر می‌رسد سامسونگ آماده‌ است تا نسخه خود از داینامیک آیلند را با‌ رابط کاربری One UI 7، که بر پایه اندروید 15 توسعه‌یافته‌است، معرفی کند. طبق توییت‌های منتشر شده توسط Chun V Bhai در‌شبکه X، سامسونگ در‌حال توسعه ویژگی‌هایی مشابه با داینامیک آیلند و Live Activities اپل است. با‌این‌وجود، جزئیات پیاده‌سازی این ویژگی‌ها توسط سامسونگ هنوز مخفی نگه داشته شده‌است.

داینامیک آیلند در‌ گوشی‌های سامسونگ چیزی فراتر‌از یک کپی ساده است

افشاگر مشهور، Ice Universe در شبکه اجتماعی X، گزارش می‌هد که سامسونگ قصد کپی داینامیک آیلند را به‌طور کامل ندارد. در‌عوض، این کمپانی کره‌ای قصد دارد از تراشه موجود در نوار وضعیت اندروید، که در‌حال‌حاضر برای نمایش تماس‌های در‌حال انجام استفاده می‌شود، برای معرفی ویژگی‌های جدیدی مانند کرونومتر و ضبط صدا بهره ببرد. استراتژی سامسونگ در‌مورد داینامیک آیلند، نشان‌دهنده تلاش این غول فناوری برای ارائه نسخه‌ای متفاوت و در‌عین‌حال الهام گرفته از اپل است.

در‌حال‌حاضر، این قابلیت تنها با یک آیکون بیضی‌شکل در نوار وضعیت برای اطلاع‌رسانی نمایش داده می‌شود. در One UI 6، تنها اطلاعات تماس در این بخش نمایش داده می‌شد، اما در One UI 7، عملکردهای دیگری مانند کرونومتر و ضبط صدا نیز به آن افزوده شده است. به‌نظر می‌رسد سامسونگ با توسعه هوشمندانه این قابلیت، به‌دنبال ایجاد نوآوری و ایجاد تمایز از نمونه‌های مشابه است.

تولیدکنندگان اصلی دنیای اندروید در‌ مسیر اپل گام برمی‌دارند

سامسونگ تنها کمپانی اندرویدی نیست که از داینامیک آیلند اپل الهام گرفته است. در‌سال 2023، Realme اولین کمپانی بود که این قابلیت را در‌محصولات خود شبیه‌سازی کرد و OnePlus نیز در‌اواخر همان سال به‌این جمع پیوست. اگرچه Realme و OnePlus از داینامیک آیلند الهام گرفتند، پیاده‌سازی این ویژگی در هر دو کمپانی محدود به‌برخی برنامه‌ها بود. گوشی آنر مجیک 6 پرو نیز طراحی مشابهی را ارائه می‌دهد، اما قابلیت‌های آن محدود به‌کنترل‌های رسانه و تایمرها است.

گرایش روزافزون سامسونگ به الهام گرفتن از اپل، پرسش‌هایی را در‌مورد هویت برند این کمپانی مطرح کرده‌است. ویژگی‌های One UI 7، در‌کنار طراحی‌های اخیر محصولات این سازنده ی کره‌ای، نشان از الگوبرداری آشکار سامسونگ از اپل دارد. به‌عنوان‌مثال، گلکسی بادز 3 شباهت زیادی به ایرپادز دارد و گلکسی واچ اولترا نیز از بسیاری جهات یادآور اپل واچ اولترا است.

معرفی داینامیک آیلند در‌سری آیفون 14 پرو، تحولی چشمگیر در‌طراحی سنتی گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. این قابلیت نوآورانه، اعلان‌ها و کنترل‌ها را به‌شکلی یک پارچه در بریدگی بالای نمایشگر جای می‌دهد، و تجربه‌ای پویاتر و کاربرپسندتر را به‌ارمغان می‌آورد. توانایی داینامیک آیلند در‌تطبیق با فعالیت‌های مختلف برنامه‌ها، نشان‌از تسلط اپل در‌تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار است.

اگرچه تولیدکنندگان اندرویدی در‌حال بررسی مفاهیم مشابهی هستند، هنوز نتوانسته‌اند به‌سطح یکپارچگی و ظرافت داینامیک آیلند دست یابند. One UI 7 سامسونگ، با وجود نویدبخش بودن، در این مسیر با چالش بزرگ تطابق با پیاده‌سازی بی‌نقص اپل مواجه است. بی‌شک، فعالان صنعت با‌دقت نظاره‌گر خواهند بود تا ببینند آیا سامسونگ می‌تواند جایگزینی جذاب و درخور ارائه دهد که به‌ارتقای حقیقی تجربه اندروید منجر شود یا خیر.

در‌نهایت، موفقیت داینامیک آیلند نشان می‌دهد که می‌توان در چارچوب محدودیت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند، به‌طراحی‌های نوآورانه و خلاقانه دست یافت.با پیشرفت فناوری، انتظار می‌رود شاهد پیشرفت‌ها و تکامل‌های بیشتری درحوزه داینامیک آیلند باشیم که به‌نفع کاربران در‌پلتفرم‌های مختلف خواهد بود.