امروز شرکت سامسونگ به صورت رسمی از تولید اولین DRAM جهان با 24 گیگابایت حافظه از نوع GDDR7 خبر داده و دنیای تکنولوژی را غافلگیر کرد.

حافظه جدید DRAM برای استفاده در گرافیک‌های قدرتمند با توان پردازشی بالا استفاده خواهد شد. حال قطعه ساخته شده توسط سامسونگ، نه تنها بیشترین حافظه ممکن را ارائه می‌دهد بلکه سریع‌ترین‌ نوع در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که از این حافظه در گرافیک‌های قدرتمند و پرچم‌دار سال آینده استفاده شود که هم کارایی پردازشی را به طرز واضحی افزایش می‌دهد و هم در نهایت، مصرف باتری کمتری نیز به دنبال دارد. جالب است بدانید که شرکت سامسونگ، اولین کمپانی بود که موفق شد حافظه‌های از نوع GDDR7 را بسازد و پیشرفتی بسیار بزرگ برای دنیای تکنولوژی در این زمینه به ارمغان آورد.

سامسونگ با خلق اولین DRAM جهان با 24 گیگابایت حافظه، نوید سرعت و حافظه‌ای بی‌رقیب را به کاربران خود می‌دهد. این قطعه به لطف تکنولوژی به نام Pulse-Amplitude Modulation یا به اختصار PAM3، به سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه در زمینه انتقال داده می‌رسد. در مقایسه با نسل قبلی چیپست‌های GDDR، این قطعه 25 درصد افزایش به خود دیده است. در برخی محیط‌ها و شرایط، این سرعت می‌تواند تا 42.5 گیگابیت بر ثانیه نیز افزایش پیدا کند.

این قطعه حافظه به کمک تکنولوژی پیشرفته نسل پنجم سامسونگ که معماری 10 نانومتری دارد ساخته شده است. با وجود افزایش 50 درصدی تراکم و ارائه حافظه‌ای بیشتر، اندازه این تراشه هیچ تغییری پیدا نکرده و در همان حد مدل قبلی خود باقی مانده است. از طرف دیگر، سامسونگ با استفاده از انتخابات هوشمندانه‌ای در زمینه طراحی همچون مدیریت سرعت کلاک و استفاده از دو سیستم VDD، موفق شده است مصرف باتری این چیپست را تا حدود 30 درصد نسبت به مدل‌های قبلی کاهش دهد. از طرف دیگر، سامسونگ از برخی قابلیت‌های پایش و کنترل انرژی نیز استفاده کرده که باعث می‌شود هدر رفتن انرژی در این تراشه به حداقل برسد و از این طریق نیز مصرف باتری آن کاهش پیدا کند.

اولین DRAM جهان با 24 گیگابایت حافظه مختص تسک‌ها و پردازش‌های سنگینی چون هوش مصنوعی، پردازش‌های گرافیکی و دیتاسنترهای بزرگ طراحی شده است. علاوه بر این، انتظار داریم این چیپست را در کنسول‌های بازی آینده، کامپیوترهای شخصی و حتی خودروهای پیشرفته با قابلیت اتصال هوشمند نیز ببینیم تا قدمی بزرگ در راستای پیشرفت در صنعت تکنولوژی را شاهد باشیم.

سامسونگ در نظر دارد این چیپست جدید را تا پایان سال جاری، برای بررسی و تست تحویل مراکز مختلف دهد تا تاییدیه‌های لازم را برای آن دریافت کند. با دریافت تاییدیه‌های مختلف، انتظار داریم این تراشه در اوایل سال 2025 برای مشتریان بزرگ و مهمی چون شرکت‌های AMD و Nvidia ارسال شود. این دو شرکت نیز به طور قطع از این تراشه در کارت گرافیک‌های نسل جدید خود استفاده‌ای هوشمند و بهینه خواهند کرد.

معاون اجرایی بخش قطعات الکترونیکی سامسونگ، سال گذشته و در زمان عرضه اولین DRAM با حافظه 16 گیگابایت از نوع GDDR7 عنوان کرد که سامسونگ در حال حاضر، موفق شده تبدیل به رهبری در عرصه حافظه‌های کارت گرافیک شود و جایگاه خود را قدرتمندتر از پیش کرده است. وی اضافه کرد که این غول کره‌ای، به کار بر روی حافظه‌های جدیدتر و انقلابی‌تر کار خواهد کرد تا نیاز روز جامعه، به خصوص در زمینه هوش مصنوعی را به راحتی برطرف کند.