یک منبع آگاه خبری اعلام کرد سامسونگ برای رقابت با TSMC قصد دارد ظرفیت تولید معماری ۴ نانومتری را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

شایعات و اخبار نشان می‌دهند که کمپانی سامسونگ روی افزایش ظرفیت تولید فناوری معماری ۴ نانومتری کار می‌کند و به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دراین‌زمینه رسیده است. طبق گزارش‌ها از وب‌سایت خبری Sammobile، اکنون ظرفیت تولید ۴ نانومتری غول کره‌ای با کمپانی تایوانی TSMC برابری می‌کند، اما طی ماه‌های آینده روند تولید معماری ۴ نانومتری افزایش می‌یابد تا بتوانند TSMC را دراین عرصه شکست دهند. همچنین، پیشرفت‌های مداوم سامسونگ باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ تراشه‌سازی مانند کوالکام و انویدیا برای ثبت سفارش به آن‌ها روی بیاورند.

یک افشاگر توییتری بانام مستعار TrendForce، با انتشار توییتی ابراز کرد که سامسونگ با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دربخش صنعت نیمه‌رسانا به نتایج بسیار چشمگیری دست‌یافته که باعث می‌شود سهم بزرگی از این بازار را به‌دست آورد. همچنین، شایعات تایید می‌کنند سامسونگ از معماری ۴ نانومتری برای تولید تراشه‌های انحصاری اگزینوس در ایالات متحده آمریکا استفاده می‌کند و احتمالا تا سال ۲۰۲۴ به‌دستاوردهای مهمی برسد.

کیونگ کیهیون، مدیرعامل سامسونگ، در یک سخنرانی ویژه در دانشگاه ملی سئول گفت: «سامسونگ نسبت‌به آینده این کمپانی در بازار صعنت نیمه‌رسانا و ساخت تراشه‌های موبایلی بسیار خوشبین است و ادعا کرد که تیم تحقیق‌وتوسعه آن‌ها باجدیت بسیار زیادی روی پیشرفت محصولات کار می‌کنند و طی سال‌های آینده نام سامسونگ در جایگاه نخست قرار می‌گیرد». همان‌طور که می‌دانید، سامسونگ همواره اثبات کرده که می‌تواند در بخش‌های مختلف پیشرو باشد و چنین ادعایی دور از ذهن نخواهد بود.

براساس اعلام رسمی، تولید انبوه معماری ۴ نانومتری نسل سوم از نیمه‌اول سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی سامسونگ حدود ۴ میلیارد دلار برای افزایش بازده و ظرفیت بخش نیمه‌رسانا سرمایه‌گذاری کرده تا پروژه باروند بسیار سریعی پیش برود. به‌تازگی سامسونگ کارخانه Pyeongtaek را به‌وسعت ۲.۸۹ کیلو‌متر مربع تاسیس کرده که درمقایسه با مرکز تولید تراشه‌های این شرکت در Hwaseong و Giheung بزرگ‌تر است؛ این تسهیلات ازسوی سامسونگ دراختیار تیم نیمه‌رسانا قرار می‌گیرد تا بتوانند به بهبود و رشد معماری ۴ نانومتری باسرعت بیشتری ادامه دهند.

تراشه ۴ نانومتری سامسونگ

علاوه‌براین، کارخانه دیگری نزدیکی شهر تایلر در ایالت تگزاس راه‌اندازی می‌شود که به‌عنوان اولین مرکز تولید معماری و تراشه سامسونگ در آمریکا خواهد بود. غول کره‌ای امیدوار است با تاسیس چنین شرکتی بتواند نیازهای مشتریان آمریکایی را برآورده کرده و سایر سازندگان بزرگ مانند اینتل و TSMC را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کند. طبق گزارش‌ها از حوزه فناوری، اگر برنامه‌های سامسونگ به‌خوبی پیش‌ برود، کارخانه‌های جدید می‌توانند معماری ۴ نانومتری را برپایه فرآیند SF4E، SF4، SF4P، SF4X و SF4A تا پایان سال ۲۰۲۴ به‌تولید انبوه برسانند.

بزرگ‌ترین هدف سامسونگ برای سال آینده شکست کمپانی TSMC و افزایش میزان تولید معماری ۴ نانومتری خواهد بود. باتوجه‌به پیشرفت‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود که غول فناوری کره‌ای به هدفش می‌رسد و ظرفیت تولیدش از شرکت تایوانی بیشتر می‌شود. البته باید گفت سامسونگ پس از تمام این تلاش‌ها، همچنان از اینتل عقب خواهد بود، چراکه در سال ۲۰۲۴، این کمپانی آمریکایی اقدام‌ به‌تولید معماری 20A (کلاس ۲ نانومتری) و معماری 18A (کلاس ۱.۸ نانومتری) می‌کند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد بازده معماری ۴ نانومتری سامسونگ به ۷۵ رسیده که پیشرفت فوق‌العاده‌ای دربرابر همتای تایوانی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده تصمیم جدی غول کره‌ای برای افزایش بازده فناوری معماری ۴ نانومتری و جذب مشتریان در بازار است. لازم به‌ذکر است که بازده ۷۵ درصدی تنها دریک زیرلایه توصیف‌‌کننده تحقیقات گسترده و دانش بالا سامسونگ در صنعت نیمه‌رسانا است که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و سودآوری کمک کند.

آمارها از بازار صنعت نیمه‌رسانا و تراشه‌سازی نشان می‌دهد سامسونگ سهمی معادل ۹.۹ درصد از تولید تراشه‌ها و معماری‌های ۴ نانومتری در سه‌ماه اول ۲۰۲۳ داشته که در سه‌ماه دوم به ۱۱.۷ درصد افزایش یافته است؛ مجموع درآمد نیز در سه‌ماهه ‌دوم به ۳.۲۳۴ میلیارد رسید که نسبت‌به ۲.۷۵۷ میلیارد دلار در سه‌ماه‌اول افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. درحالی‌که TSMC همچنان بربازار تسلط دارد اما فروش آن‌ها با ۱۵.۶۵۶ میلیارد دلار حدود ۵۶.۴ درصد کاهش داشته است.

اخبار مرتبط: