براساس آخرین گزارش‌ها، بازده معماری ۳ نانومتری سامسونگ برپایه فرآیند GAA به ۵۰ درصد رسیده، اما برای متقاعد کردن کمپانی‌های تراشه‌سازی مانند کوالکام باید بتواند بازدهی را حداقل به ۷۰ درصد برساند تا تولید معماری‌ها در مقیاس بزرگ‌تری انجام شود.

طی ماه‌های اخیر، سامسونگ و TSMC روی بهبود عملکرد معماری پردازشی ۳ نانومتری کار می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از آن‌ها به نتیجه مطلوبی دریافت نمی‌کنند؛ البته کمپانی نیمه‌رسانا تایوانی توانست از اپل به‌عنوان یک مشتری ثابت استفاده کرده و زیرلایه‌های معماری ۳ نانومتری را برپایه فرآیند N3B به‌فروش برساند. ازسوی‌دیگر، سامسونگ تلاش می‌کند از معماری پردازشی ۳ نانومتری با فرآیند GAA را با بازدهی ۷۰ درصدی رونمایی کند تا کوالکام برای خرید زیرلایه‌ها متقاعد شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد سامسونگ اولین سری زیرلایه‌های ۳ نانومتری GAA را به برخی مشتریان چینی فروخته تا برای استخراج بیت‌کوین مورد استفاده قرار بگیرد. رسانه کره‌ای Chosun عنوان کرد که ویفرهای معماری موردبحث ناقص و فاقد SRAM هستند و نمی‌تواند وارد برد منقطی تراشه شود. شایعات تایید می‌کنند تولید یک زیرلایه کامل معماری ۳ نانومتری GAA کاری بسیار دشوار و پیچیده به‌شمار می‌رود؛ برهمین‌اساس، تراشه‌ساز کره‌ای نمی‌تواند بازدهی بهتر از ۵۰ درصد داشته باشد.

فناوری GAA سامسونگ

علاوه‌براین، کارشناسان و متخصصان حوزه نیمه‌رسانا اظهار می‌کنند که معماری پردازشی ۳ نانومتری GAA برتری فوق‌العاده درمقایسه‌با FinFET دارد، اما اکنون مشکلات بسیاری در تولید آن وجود دارد که سامسونگ روی برطرف کردن آن تمام وقت کار می‌کند. یک تحلیلگر کره‌ای می‌گوید با نرخ بازدهی ۵۰ درصدی، غول فناوری کره‌ای نمی‌تواند کمپانی‌های تراشه‌سازی مانند کوالکام را متقاعد به امضای قرارداد و استفاده از معماری پردازشی با فرآیند GAA کند. چراکه این ظرفیت ۵۰ درصدی نشان می‌دهد نیمی از معماری‌ها در زیرلایه‌ها معیوب هستند.

به‌بیانی دقیق‌تر، از هر ۱۰ زیرلایه تنها ۵ عدد قابل استفاده هستند، اما کوالکام باید هزینه هر ۱۰ معماری را پرداخت کند و تراشه‌ساز آمریکایی هیچ‌گاه چنین موضوعی را قبول نمی‌کند و قطعا سعی می‌کنند از معماری‌های پردازشی TSMC به‌جای سامسونگ استفاده کند تا عملکرد تراشه‌هایش پایدار باشد. همچنین، کوالکام قصد داشت برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با سامسونگ همکاری کند، اما اگر متوجه ناتوانی سامسونگ در امور تولید شود از TSMC کمک خواهد گرفت تا جلوی ضررهای میلیون دلاری را بگیرد.

اخبار مرتبط: