درگیری نظامی روسیه با اوکراین باعث تشدید تنش‌ها و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر اینترنت در روسیه شده است. در نتیجه کاهش سرعت اینترنت باعث کاهش سرعت یوتیوب نیز شده است.

روسیه در واکنش به خودداری گوگل از بازگرداندن کانال‌های مرتبط با رسانه‌های روسی، تصمیم گرفته است تا سرعت یوتیوب را در رایانه‌های شخصی به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که تنش‌ها بین دو کشور همچنان ادامه دارد.

یک مقام ارشد روسی به نام الکساندر خینشتاین ادعا کرده است که سرعت یوتیوب از هفته آینده تا 70 درصد کاهش خواهد یافت. به گفته او، این کاهش سرعت به دلیل عدم ارتقاء تجهیزات گوگل در روسیه و امتناع این شرکت از رعایت قوانین سانسور محتوای روسیه است.

سرعت-یوتیوب-در-روسیه

دولت روسیه می‌گوید که گوگل به زیرساخت‌هایش در روسیه اهمیت نداده و اجازه داده شرکت کوچکتری که به نمایندگی از گوگل در روسیه کار می‌کرد، ورشکست شود. به‌همین‌دلیل، گوگل دیگر نمی‌تواند هزینه‌های لازم برای ادامه فعالیت‌های خود در روسیه را پرداخت کند.

تصمیم گوگل برای مسدود کردن کانال‌های مرتبط با رسانه‌های دولتی روسیه در اسفندماه 1400 به دلیل سیاست این شرکت در مورد رویدادهای خشونت‌آمیز، تنش‌ها بین دو کشور را تشدید کرده و روسیه در واکنش به این عملیات، اقدام به مسدود کردن و کند کردن سایر پلتفرم‌های اجتماعی از جمله کاهش سرعت یوتیوب کرده است؛ بااین‌حال، بسیاری از روس‌ها همچنان از طریق شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) به محتوای مسدود شده دسترسی دارند.