یکی از نهادهای امنیتی روسیه اپل را به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا متهم و استفاده از محصولات این شرکت را برای کارکنان دولت ممنوع اعلام کرد.

در اقدامات اخیر دولت روسیه، این کشور استفاده کارکنان مراکز دولتی از دستگاه‌های اپل را به‌منظور جهشی در کاهش وابستگی‌های فعلی به فناوری خارجی ممنوع اعلام کرد. طبق گزارشی از خبرگزاری فایننشال تایمز، وزارت بازرگانی روسیه از روز دوشنبه ممنوعیت استفاده از آیفون یا هر دستگاه دیگر اپلی برای کارکنان اعلام و آن را هدفی بلند مدت خواند. این قانون ابتدا برای کارمندان بخش وزارت ارتباطات و فناوری و رسانه‌های جمعی اعمال می‌شود؛ البته باید یادآور شد برخی از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه هم‌اکنون این قانون را اجرا می‌کنند.

قانون ممنوعیت استفاده از گوشی‌های آیفون در پی اتهام‌های جدی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در اوایل ماه ژوئن قوت گرفت. سازمان امنیت فدرال روسیه ادعا می‌کند عملیاتی جاسوسی  در مقیاسی بسیار بزرگ توسط سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در خاک روسیه در جریان است که می‌تواند باعث شکست‌های بزرگی برای روسیه شود. سازمان اف‌اس‌بی عنوان کرد پس از نظارت روی آیفون‌های هیئت‌های دیپلماتیک روسیه دریافتند این گوشی‌ها به نرم‌افزارهای جاسوسی آلوده هستند.

برنامه‌های جاسوسی دستگاه‌های اپل در روسیه

علاوه‌بر‌این، سازمان امنیت فدرال روسیه کمپانی اپل را به‌همکاری نزدیک اطلاعاتی با ایالات متحده متهم کرد. اپل به‌سرعت هرگونه اتهام را ‌مبنی‌بر همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی رد کرد و اظهار داشت سیاست‌های حفظ حریم خصوصی کاربران از اهمیت ویژه‌ای برای غول کوپرتینویی برخوردار است.

همان‌طور که اشاره شد این اقدام طی کاهش اتکا به فناوری خارجی انجام شد. در راستای تحقق این هدف، رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، فرمانی صادر کرد که به‌موجب آن تمام موسسات و مراکز دولتی باید تا سال ۲۰۲۵ از محصولات توسعه‌یافته داخلی بهره‌مند شوند.

کارشناسان مسائل ژئوپلیتیک براین‌باورند مجموعه تصمیمات نهادهای امنیتی روسیه به‌دلیل کاهش ارائه خدمات و پشتیبانی اپل در این کشور گرفته شده است. پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، اپل دسترسی شهروندان روسی را به اپل‌پی مسدود کرد و محصولات شرکت مستقیما از سوی اپل فروخته نمی‌شود.

به‌نظر می‌رسد تنش‌ها میان روسیه و سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌تواند کشور روسیه را از اکوسیستم فناوری جهانی جدا کند. همچنین پیامد‌های اتهامات همکاری اپل با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌تواند بر روابط دوجانبه در عرصه فناوری تاثیرگذار باشد.

اخبار مرتبط: کاهش درآمدهای تبلیغاتی باعث ضررهای مالی به توییتر شد