شرکت Runway از هوش مصنوعی جدید خود، یعنی Gen-3 Alpha رونمایی کرد که توانایی تولید ویدئو را دارد. بر طبق اطلاعات منتشر شده، هوش مصنوعی جدید Runway بهبود بزرگی نسبت به نسخه قبلی خود تجربه کرده است.

هوش مصنوعی Gen-3 Alpha تمرین و تعلیم‌های فراوانی در راستای ترکیب ویدئو و عکس را پشت سر گذرانده است. مانند نسخه قبلی خود که در ماه نوامبر سال 2023 عرضه شد، Gen-3 Alpha نیز از قابلیت‌های تبدیل متن به ویدئو، عکس به ویدئو و متن به عکس پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، حالت‌های ویدئویی مختلفی از قبیل Motion Brush، Advanced Camera Controls و Director Mode را نیز دارد. در آینده نیز ابزارهای متنوع‌تری برایش تدارک دیده شده تا به کاربر کنترل بیشتری در تعیین ساختار، استایل و کلیات ویدئو بدهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، هوش مصنوعی جدید Runway اولین در نوع خودش است که مجموعه‌ای از تمرینات جدید و پیچیده را از سرگذرانده است. با این حال، جزئیات تغییر تمرینات این شرکت مشخص نیست و نمی‌دانیم در تحقیقاتشان چه نکته‌ای را عوض کرده‌اند. در این راستا ویدئوهایی حدودا 10 ثانیه‌ای نیز منتشر شده‌اند که توانایی این هوش مصنوعی را به تصویر می‌کشند.

در ویدئوهای منتشر شده، می‌توانیم قدرت هوش مصنوعی جدید Runway در خلق شخصیت‌هایی کاملاً انسانی با حرکات روان و احساسات باورپذیر را شاهد باشیم. علاوه بر آن، Gen-3 Alpha توانایی دیدنی در استفاده از ترانزیشن‌ها و کنترل عناصر مختلف از خود به نمایش گذاشته است. Runway درباره تمرینات این هوش مصنوعی گفته است: «مراحل تعلیم Gen-3 Alpha تلاشی مشترک از سوی تیمی منظم و ثابت قدم متشکل از دانشمندان، مهندسان و هنرمندان بود». این تکنولوژی، قادر است ویدئویی‌هایی با استایل‌ها و قالب‌های متنوع بسازد.

علاوه بر نسخه استاندارد، هوش مصنوعی جدید Runway قرار است نسخه‌هایی شخصی سازی شده نیز داشته باشد که در راستای همکاری این شرکت با کمپانی‌های مختلف تولید محتوا خلق می‌شوند. این نسخه‌ها کنترل بیشتری بر روی محتوا داده و یا حتی حالت‌هایی شخصی‌سازی شده دارند که مناسب نیاز این شرکت‌ها باشد.

علاوه بر Gen-3 Alpha، شرکت Runway در حال کار بر روی ویژگی‌های امنیتی جدیدی همچون سیستم مدیریتی بهتر و پشتیبانی از استاندارد C2PA است که توسط تمامی شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ استفاده می‌شود. بدین ترتیب، این شرکت در حال حرکت به سمت مسیری است که بتواند نسل جدیدی از تولید محتوای ویدئویی بر اساس هوش مصنوعی را تحویل دهد.

در ماه فوریه سال 2024، شرکت OpenAI از مدل ویدئویی Sora رونمایی کرد که انقلابی در زمینه پایداری و کیفیت تصویر به حساب می‌آید. با این حال، این سیستم هنوز به صورت رایگان منتشر نشده و به نظر می‌رسد این اتفاق هیچگاه رخ نخواهد داد. به دنبال این موضوع، شرکت‌های رقیب چون KLING و Vidu وارد میدان شده و تکنولوژی‌هایی مشابه معرفی کردند. شرکت Runway نیز که یکی از کهنه‌کاران این صنعت است، با خلق Gen-3 Alpha توانست تبدیل به رقیبی برای OpenAI شود. این هوش مصنوعی در چند روز آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.