در چند سال گذشته، قیمت RTX 4090 و سایر تجهیزات پردازشی با نوسانات زیادی همراه بوده‌اند اما حالا مشخص شد که قیمت این کارت گرافیک نسبت به گذشته دو برابر شده است.

قیمت تجهیزات سخت‌افزاری در سال گذشته ماجراهای زیادی را به همراه داشت و حتی ظرفیت تولید برخی دستگاه‌ها را محدود کرد. کاهش ظرفیت تولید باعث افزایش قیمت دستگاه‌ها شد که تاثیر زیادی را روی بازار سخت‌افزار به همراه داشت. البته مدتی است که کمبود‌های بازار رفع شده و قیمت‌ها عموما به حالت عادی باز گشته‌اند اما حالا مشکلات جدیدی به این بازار آمده است.

با بیشتر شدن تاثیر چین در دنیای هوش مصنوعی، آمریکا تصمیم گرفته تا واردات کارت‌های گرافیک، به خصوص مدل 4090 به این کشور را محدود کند. این تصمیم برای آمریکا منطقی به نظر می‌رسد زیرا این کشور قصد دارد از دستیابی چین به نفوذ بالا در دنیای مدرن خودداری کند و یکی از آسان‌ترین راه‌های آن، جلوگیری از ورود کارت‌های مورد نیاز به این کشور است.

کارت-گرافیک-MaxSun-GeForce-RTX-4090-MGG

ممکن است از خودتان سوال کنید که آیا این کار تاثیری بر قیمت‌های بازار خواهد داشت؟‌ پاسخ این سوال مثبت است زیرا از زمان شروع این محدودیت‌ها، تمامی فروشندگان قیمت‌های خود را حداقل دو برابر بیشتر کرده‌اند. با توجه به قرارداد جدیدی که در آمریکا ثبت شده است، کارت گرافیک‌هایی که سرعت حافظه آن‌ها از 600 گیگابایت در ثانیه بیشتر است، حق ورود به چین را ندارند.

یکی از مهم‌ترین مدل‌هایی که شامل این قانون می‌شود، RTX 4090 است که بهترین کارت گرافیک موجود برای گیمر‌ها و کاربران حرفه‌ای به شمار می‌رود. این محدودیت ممکن است در حال حاضر فقط محدود به یک مدل عادی باشد اما باید گفت که در سری‌های بعدی، با افزایش توان کارت‌های گرافیک مدل‌های بیشتری شامل این محدودیت می‌شوند.

نظر شما در مورد افزایش قیمت RTX 4090 چیست؟ آیا افزایش قیمت‌ها در بازار چین می‌تواند روی سایر نقاط جهان تاثیر داشته باشد؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:‌ غوغای پلی استیشن ۵ در اروپا؛ رشد فروش ۱۷۵ درصدی این کنسول خانگی