جمعه‌ای که گذشت مهلت مرجوعی 14 روزه برای کسانی که از روز اول عینک ترکیبی 3 بعدی ویژن پرو را خریداری کرده بودند، به‌پایان رسید. طبق گزارش‌ها، اپل با دقت و توجه ویژه‌ای دلایل کاربران برای مرجوع کردن ویژن پرو را بررسی می‌کند.

گزارش جدیدی که در آخر هفته منتشر شد به‌سوالی که در ذهن همه وجود داشت مبنی بر اینکه چند درصد از خریداران ویژن پرو دستگاه‌های خود را پس فرستاده‌اند، پاسخی نداد، اما دلایل رخ دادن این اتفاق را تا حدودی روشن کرد.  

مارک گورمن از خبرگزاری بلومبرگ تلاش کرد تا میزان تقریبی مرجوعی‌های این دستگاه را به‌دست بیاورد، اما از آنجایی که در همان وهله اول هم تعداد بسیار کمی از این محصول در فروشگاه‌ها به‌فروش رسید، نتوانست تخمین درستی در این‌باره داشته باشد.

به گفته گورمن، اپل در مورد نرخ بازگشت ویژن پرو اظهارنظری نمی‌کند، اما داده‌های به‌دست آمده از منابع موجود در فروشگاه‌های خرده‌فروشی نشان می‌دهد که میزان آن در مقایسه با سایر محصولات، جایی بین متوسط ​​و بالاتر از حد متوسط ​​است. برخی از فروشگاه‌های کوچک‌تر روزانه یک یا دو عدد مرجوعی ویژن پرو دارند، درحالی‌که این عدد برای فروشگاه‌های بزرگ‌تر به‌بیش از هشت مرجوعی در طول روز هم می‌رسد.

گورمن گزارش می‌دهد: «زمانی که مشتریان ویژن پرو را برمی‌گردانند، کارکنان فروشگاه موظفند از آنها سؤال ‌کنند که چه مشکلی برایشان پیش آمده است. همچنین به‌کارمندان دستور داده شده است که پس از هر مرجوعی به‌مدیرانشان گزارش بدهند تا مشکلات به‌دفتر مرکزی اپل در کوپرتینو منتقل شود.»

گورمن همچنین با بیش از ده‌ها نفر از افرادی که دستگاه‌های خود را مرجوع کردند صحبت کرد و گفته که بسیاری از آنها یک یا چند دلیل مشترک را برای بازگردادن دستگاه ذکر کرده‌اند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دستگاه بیش از حد سنگین و دست و پاگیر است. همچنین هنگام استفاده حس ناخوشی و سردرد برای کاربران ایجاد می‌کند.
  • قیمت فعلی دستگاه با وجود کمبود برنامه‌ها و محتوای ویدیویی طراحی شده برای آن، توجیه‌پذیر نیست.
  • قابلیت‌های کاربری دستگاه هرچند به‌نظر بسیار جذاب می‌آیند اما بهره‌وری بیشتری به‌نسبت استفاده از یک مانیتور خارجی معمولی مک ندارد و در ضمن استفاده از دستگاه برای مدت زمان طولانی، دشوار است.
  • نمایشگر بیش از حد روشنایی دارد، میدان دید بسیار محدود است و دستگاه باعث خستگی چشم و مشکلات بینایی می‌شود.
  • این محصول می‌تواند باعث شود کاربران احساس جدایی از خانواده و دوستان را تجربه کنند. هنوز پلتفرمی که با استفاده از آن چند نفر بتوانند تجربه‌ای همزمان از استفاده از دستگاه را با هم به‌اشتراک بگذارند به‌وجود نیامده و این مسئله باعث انزوای افراد می‌شود.

یکی از عواملی که به‌نظر گورمن ممکن است منجر به‌این ناامیدی‌ها شده باشد، نسخه نمونه نمایشی بسیار دقیقی است که کاربران در فروشگاه اپل با آن مواجه می‌شوند. در برخی از فروشگاه‌ها بین 10 تا 15 درصد افراد پس از آن‌که هدست را امتحان می‌کنند، اقدام به خریداری دستگاه می‌کنند. اما آن‌ها به‌زودی متوجه خواهند شد که تجربه استفاده روزمره از دستگاه به اندازه نسخه نمونه نمایشی هیجان‌انگیز نبوده است.

این اتفاقات صحنه‌ای از سریال درام Boston Legal را به‌خاطر می‌آورد که در آن شرلی اشمیت یکی از همکارانش را به‌دفترش فرا می‌خواند و سخنانش را با جمله «تو وکیل بسیار خوبی هستی» شروع می‌کند. قبل از اینکه اشمیت حرفش را ادامه دهد، همکار لبخندی زده و از او تشکر می‌کند: «... اما به‌اندازه کافی خوب نیستی. ما تصمیم داریم شما را تعدیل نیرو کنیم.»

در اینجا هم باید گفت که قابلیت‌های ویژن پرو واقعا همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما نه به‌اندازه‌ای که سختی استفاده و قیمت بالای آن را تحمل کنند.

اخبار مرتبط: