امسال اشتراک پولی "Premium" تلگرام معرفی شد که قفل چندین ویژگی‌ اضافی را برای کاربران ویژه‌اش باز می‌کند، اما به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد حتی بیش از این، از برنامه پیام‌رسان خود درآمد کسب کند. در این راستا، این بار تلگرام بی سروصدا در حال آزمایش قابلیت جدیدی به نام "پست‌های پولی" در کانال‌های مختلف بوده است. اما بیشتر از آن، مشکل اپل اینجاست که این برنامه در حال استفاده از سیستم پرداخت داخلی خود در نسخه iOS است، تا بتواند قانون خرید‌های درون برنامه‌ای اپل را دور بزند. در مقاله حذف پست‌های پولی تلگرام از نسخه iOS با ما همراه باشید.

بیانیه تلگرام درباره پست‌های پولی

پس از اینکه مقاله‌ای برای انتشار این خبر منتشر شد، سخنگوی تلگرام به سایت خبری 9to5Mac گفت که این شرکت در حال آزمایش ویژگی پست‌های پولی نیست. در واقع این تعدادی از مدیران کانل‌ها هستند که از بات‌های شخص ثالث مخصوص " pay-to-view" (نیاز به پرداخت پول برای دیدن محتوا) برای عرضه بعضی از محتواهای خود استفاده می‌کنند.

روز جمعه گذشته، پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام، پیامی عمومی را به اشتراک گذاشت که در آن تصریح کرد این پلتفرم هرگز برای تراکنش‌های انجام‌شده با استفاده از این بات‌ها، هزینه‌ای از کاربران دریافت نکرده است. اما با انتشار این خبر، ظاهرا اپل از تلگرام درخواست کرده است که این قابلیت را از اپلیکیشن نسخه iOS خود حذف کند. متن کامل بیانیه دوروف را می‌توانید در کانال تلگرامی وی بخوانید. همچنین می‌توانید مقاله اصلی کار شده را نیز در زیر مطالعه کنید.

پست های پولی تلگرام

پست‌های پولی تلگرام سیستم پرداخت اپ استور را دور می‌زند

همان‌طور که مشاور رسانه‌های اجتماعی، مت ناوارا به آن اشاره کرده است، چند کانال تلگرامی قبلاً به این ویژگی دسترسی پیدا کرده‌اند که به سازندگان آنها اجازه می‌دهد برای مشاهده پیام‌های خاص از مردم پول دریافت کنند. البته وجود این قابلیت به طور رسمی توسط پلتفرم تلگرام اعلام نشده است، که این خود نشان می‌دهد این شرکت هنوز در حال آزمایش کردن آن است.

با این حال، نکته جالب توجه در مورد این داستان این است که قابلیت "پست‌های پولی" در اپلیکیشن iOS تلگرام نیز موجود است. اما حتی در آنجا، برنامه از سیستم پرداخت خود به جای سیستم خرید درون برنامه‌ای اپ استور استفاده می‌کند تا این قانون اپل را دور بزند. گرچه هنوز مشخص نیست که آیا اپل از برنامه‌های تلگرام اطلاع دارد یا خیر، اما بعید به نظر می‌رسد که این‌طور باشد، چراکه فروش محتوای درون برنامه‌ای با استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین برخلاف دستورالعمل‌های اپ استور است.

توسعه‌دهندگانی که محتوای پولی را در برنامه‌های iOS خود ارائه می‌کنند، ملزم به استفاده از بخش خریدهای درون برنامه‌ای اپل هستند. تنها استثناها برنامه‌هایی هستند که در دسته "خواندنی" قرار دارند و می‌توانند کاربران را برای پرداخت هزینه اشتراک به یک وب‌سایت خارجی هدایت کنند. در کره جنوبی نیز اپل مجبور شده است به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا از روش‌های پرداخت جایگزین استفاده کنند، اما این استثناها در مورد تلگرام صدق نمی‌کند.

البته تلگرام احتمالا در تلاش است تا سیستم خریدهای درون برنامه‌ای اپ استور را دور بزند تا مجبور نباشد کمیسیون 30 درصدی هر فروش را به اپل پرداخت کند. به عنوان مثال، اشتراک ماهانه Telegram Premium، زمانی که هزینه آن را از طریق برنامه iOS پرداخت می‌کنید، 4.99 دلار هزینه دارد. اما اگر انتخاب کنید از وب‌سایت تلگرام پرداخت کنید، همین اشتراک 3.99 دلار هزینه دارد.

جنگ طولانی‌مدت تلگرام و اپل

پاول دوروف همواره آشکارا از اپل به دلیل قوانین سخت‌گیرانه اپ استور انتقاد کرده است. به عنوان مثال به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن iOS تلگرام چندین بار توسط اپل به دلیل نقض برخی از دستورالعمل‌های این شرکت، مانند تکرار طرح ایموجی iOS، رد شده‌اند. اگر تلگرام اصرار داشته باشد که پست‌های پولی را بدون استفاده از سیستم خرید درون برنامه‌ای اپ استور منتشر کند، دیری نمی‌گذرد که این شرکت در نبرد دیگری با اپل قرار خواهد گرفت.

خبر مرتبط: شاید برای شما جالب باشد که ایلان ماسک، اپل را تهدید و از اسن شرکت شکایت کرده است، این خبر را اینجا بخوانید.