وزارت دادگستری کشور برزیل در ماه سپتامبر (شهریورماه) دستور حذف آيفون از فروشگاه های برزیل را داده است. دادگستری برزیل اعلام کرد که علت این تحریم ارائه نکردن آداپتور شارژر در جعبه خرده‌فروشی این گوشی‌ها است که ازنظر مقامات برزیل نقض آشکار حقوق مصرف‌کنندگان است. جالب اینکه حتی پس از صدور جریمه‌های میلیون دلاری اپل، این شرکت همچنان از این الزام پیروی نمی‌کند. اتفاقی که اکنون منجر به توقیف و حذف آیفون‌ از فروشگاه های برزیل (فروشگاه های خرده‌فروشی) توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مستقر در منطقه فدرال این کشور شده است.

همان‌طور که اولین بار توسط Tecnoblog گزارش شد، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان Procon-DF صدها آیفون را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی مختلف در منطقه برازیلیا، پایتخت برزیل توقیف کرده است. در اقدامی که به نام عملیات "Operation Discharge" شناخته می‌شود، این سازمان رسمی قصد دارد تا اپل را مجبور کند که از قوانین محلی بزریل پیروی کرده و آیفون‌هایش را با قرار دادن آداپتور شارژر در این کشور به فروش برساند.

iPhones-seized-in-Brazil-for-not-having-charger-included

بر اساس این گزارش، آیفون‌ها در فروشگاه‌های رسمی اپراتورها و نمایندگی‌های مجاز اپل توقیف‌شده‌اند. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برزیل دستور ممنوعیت فروش هر مدل آیفونی که فاقد آداپتور شارژر موجود در جعبه است را صادر کرده است. گرچه اپل ارسال رایگان لوازم جانبی را همزمان باعرضه آیفون 12 متوقف کرد، اما این شرکت در حال حاضر حتی آیفون 11 های نو را نیز با جعبه جدید و فشرده‌تر و بدون حضور آداپتور شارژر به فروش می‌رساند.

پس از حذف آيفون از فروشگاه های برزیل، نمایندگی برزیل اپل از دولت درخواست کرد که تا زمان اخذ تصمیم نهایی و صدور رأی نهایی دادگاه، مانع فروش آیفون‌ها در این کشور نشود. این شرکت از زمان آغاز مناقشات به تکنوبلاگ گفت که باوجود آغاز عملیات توقیف آیفون‌ها، همچنان به فروش آیفون در برزیل ادامه می‌دهد.

خبرگزاری MacMagazine اشاره‌کرده که قاضی Diego Câmara Alves، که به این شرکت اجازه داد تا فروش آیفون در برزیل را تا صدور حکم نهایی ادامه دهد، معتقد است که این شرکت هیچ‌یک از حقوق مصرف‌کنندگان را نقض نمی‌کند. این قاضی همچنین ادعا می‌کند که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برزیل با گرفتن چنین تصمیمی از قدرت خود سوءاستفاده می‌کند.

این در حالی است که اپل می‌گوید مطمئن است در این مناقشه حقوقی پیروز خواهد شد و مشتریانش در برزیل از گزینه‌های دیگری که برای شارژ کردن گوشی خود در دست دارند آگاه هستند و می‌دانند که منافع محیط زیستی این تصمیم اپل چیست. در این میان، علیرغم اطمینان ظاهری اپل از پیروزی در مناقشه حقوقی در برزیل، تصمیم اخیر این شرکت خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

چراکه باعرضه نسل جدید اپل تی‌وی که اخیراً با کنترل از راه دور سیری با USB-C به‌جای پورت لایتنینگ ارائه می‌شود، این شرکت حتی کابل شارژر را هم از جعبه تلویزیون جدید خود حذف کرده است! اما در برزیل، Apple TV 4K جدید همچنان با کابل USB-C موجود در جعبه همراه است. گرچه اپل هنوز دلیلی را برای اتخاذ این تصمیم بیان نمی‌کند، ولی به نظر می‌رسد کاملاً واضح است که اپل می‌خواهد از جریمه‌های بیشتر مقامات برزیلی در میان مناقشات مربوط به آداپتور شارژر آیفون‌ها جلوگیری کند و به‌قول‌معروف یک گام مثبت در راستای مذاکرات بردارد. نظر شما درباره حذف آیفون از فروشگاه‌های برزیل چیست؟

خبر مرتبط: اخبار تازه از متاورس اختصاصی اپل!