همان‌طور که هفته گذشته وعده‌اش را داده بود، امروز اپل آخرین نسخه از سیستم‌عامل‌های مختلف خود را منتشر کرد. iPadOS 16 ستاره این نمایش است، چراکه نسخه 16.1 این سیستم‌عامل در حال حاضر اولین نسخه از iPadOS 16.x به‌حساب می‌آید که تاکنون دیده‌ایم. به یاد داشته باشید که برنامه انتشار نسخه اصلی این سیستم‌عامل در ماه گذشته کنسل شده بود. درست همان‌طور که شایعات پیش‌بینی می‌کردند، با انتشار iPadOS 16.1 در کنار iOS 16.1، بالاخره شماره‌های سیستم‌عامل‌های گوشی‌ و تبلت‌های اپل دوباره هماهنگ شدند.

iPadOS جدید با یک تجربه چندوظیفه‌ای اصلاح‌شده به نام Stage Manager (فقط در iPad Pro 12.9 نسل سوم و جدیدتر، با همه مدل‌های iPad Pro 11 اینچی و جدیدترین iPad Air) ارائه می‌شود. Stage Manager به‌صورت خودکار برنامه‌ و پنجره‌ها را سازماندهی می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا در صورت تمایل همپوشانی ایجاد کنید. یعنی پنجره‌هایی با اندازه‌های مختلف را روی یکدیگر باز کنید (درست مانند پنجره‌های سیستم‌عامل‌های کامپیوتری)، و البته چندین قابلیت دیگر. به‌روزرسانی‌هایی که اواخر امسال برای آی‌پدهای M1 و M2 منتشر خواهند شد، به‌صورت کامل از نمایشگرهای خارجی با وضوح حداکثر 6K و قابلیت Stage Manager پشتیبانی می‌کنند.

ویرایش پیام در iPadOS 16.1

علاوه بر این، iPadOS 16.1 دارای ویژگی‌های پیام‌رسانی جدید( امکان ویرایش، لغو ارسال، و علامت‌گذاری مکالمات و پیام‌ها به‌عنوان خوانده‌نشده)، مجموعه‌ای از ابزارهای هوشمند برای ارسال ایمیل (لغو ارسال، برنامه‌ریزی ارسال، هشدارهایی برای زمان فراموشی اضافه کردن نام گیرنده یا پیوست، یادآوری برای بازگشت به یک پیام، امکان جستجوی بهتر در میان ایمیل‌ها)، پشتیبانی از کتابخانه عکس های به اشتراک گذاشته‌شده در iCloud، ویژگی‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید در مرورگر Safari را نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین برنامه Weather نیز در این سیستم‌عامل برای اولین بار برای آی‌پدها عرضه می‌شود.

قابلیت های iPadOS 16.1 در آیپد

در iOS 16.1 قابلیت‌های عکس‌های مشترک در iCloud و Live Activities از برنامه های شخص ثالث در جزیره پویا و صفحه قفل در مدل های iPhone 14 Pro پشتیبانی می‌کند. iOS 16.1 همچنین از برنامه Fitness+ بدون اپل واچ، اشتراک‌گذاری کلیدهای مخصوص در کیف پول و شارژ گوشی باانرژی پاک پشتیبانی نموده و ایرادات موجود در نسخه‌های قبلی را برطرف می‌کند. علاوه بر این، استاندارد جدید اتصال به خانه هوشمند Matter نیز توسط iOS 16.1 پشتیبانی می‌شود.

سیستم‌عامل ساعت هوشمند WatchOS 9.1 نیز عمر باتری را در حین فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و دویدن در فضای باز افزایش می‌دهد. این نیز به لطف توانایی کاهش تعداد ضربان قلب و اسکن GPS در Apple Watch Series 8، Apple Watch SE (نسل دوم) و Apple Watch Ultra است. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از Wi-Fi و اینترنت همراه، زمانی که ساعتتان به شارژ نیست، موسیقی دانلود کنید. ساعت‌های هوشمند اپل اکنون با این سیستم‌عامل جدید از قابلیت Matter نیز پشتیبانی می‌کنند.

درنهایت، سیستم‌عامل تلویزیونی tvOS 16.1 با طراحی جدید برای سیری، پشتیبانی از کتابخانه عکس‌های مشترک و پشتیبانی از Apple Watch-less Fitness+ ارائه خواهد شد. جای تعجب نیست که پشتیبانی از Matter نیز به tvOS 16.1 اضافه‌شده است. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل عموماً به‌صورت همزمان در دسترس همه قرار می‌گیرند. بنابراین اگر دستگاهی دارید که از این سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی می‌کند کافی است در بخش آپدیت نرم‌افزاری در منو تنظیمات، به دنبال جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل دستگاه خود بگردید.

خبر مرتبط: قابلیت Live Activities در iOS 16.1