شاید برای شما نیز پیش آمده که برای خرید گوشی موبایل به فروشگاهی مراجعه کرده باشید و پس از انتخاب، فروشنده برای خرید گوشی از شما درخواست کد ملی کرده باشد. اما چرا فروشندگان این درخواست را از خریداران می‌کنند؟ در ادامه به دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی و نظر رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری در اینباره می‌پردازیم.

به نقل از خبرگزاری ایسنا اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده بود که خریداران پس از مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ برای خرید گوشی با درخواست کد ملی پیش از خرید توسط فروشنده مواجه می‌شدند و به خریداران گفته می‌شد که در صورت خرید گوشی با کد ملی، بعداً باید مالیات پرداخت کنند.

از این رو این فروشندگان به خریداران پیشنهاد می‌دادند که آن‌ها کد ملی را اعلام نکنند و در عوض گوشی را گران‌تر به فروش می‌رساندند. در مقابل خریدار نیز مالیاتی پرداخت نمی‌کرد. شاید در نگاه اول این موضوع واقعی به نظر برسد، اما در اصل این موضوع حقیقت ندارد.

از این رو برای پاسخ به این سؤال رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی تصویری در مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا گفته است که دریافت کد ملی برای خرید کالا‌های دارای کد رهگیری از جمله گوشی موبایل برای ثبت مسیر کالا در سامانه جامع تجارت است و ربطی به مالیات ندارد.

محمدرضا رمضان در گفت‌و‌گوی خود به این موضوع نیز اشاره کرده که مصرف‌کننده آخرین حلقه زنجیره است و از این رو مالیات پرداخت نمی‌کند. بر اساس قانون تجارت که بیش از یک سال از آن می‌گذرد، هنگام فروش هر کالایی از جمله تلفن همراه، تلویزیون و غیره باید کد ملی خریدار دریافت شود. از این رو با ثبت کد رهگیری هنگام تولید یا واردات کالا، مراحل فروش آن از بنکدار خرده فروش و غیره مشخصی می‌شود.

به گفته وی در بخش گوشی موبایل رصد این مسیر عرضه کالا در طرح افق (استاندارد‌سازی فاکتور و قیمت کالا) پیش‌بینی شده است. در این سامانه مشخص می‌شود که کالا در کجا تولید یا وارد شده و به دست چه کسی رسیده است.

در نهایت رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری در مصاحبه خود با ایسنا به این موضوع نیز اشاره کرده که اگر مغازه داری کد ملی دریافت نکرد و در ازای آن پول بیشتری را طلب کرد، این موضوع تخلف است. از این رو مصرف‌کننده می‌تواند به اتحادیه شکایت کند تا این موضوع بر اساس قیمت کالا که توسط شرکت‌های وارد‌کننده اعلام شده، بررسی شود.

نظر شما درباره دریافت کد ملی هنگام خرید گوشی چیست؟ آیا تاکنون شما نیز برای خرید کد ملی را به فروشنده اعلام کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: شیوه جدید واردات گوشی موبایل اعلام شد