واردات گوشی موبایل از گذشته با مشکلاتی همراه بوده که این مشکلات به دلیل مصرف ارز بالای این کالا است. اما در نهایت این موضوع باعث می‌شود تا فشار اقتصادی به مصرف‌کننده‌ها وارد شود. از این رو دستورالعمل جدیدی برای ثبت سفارش گوشی‌های موبایل اعلام شده است که در ادامه به این دستورالعمل و بررسی آن می‌پردازیم. 

در مصاحبه دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با دیجیاتو، وی به تشریح این دستورالعمل جدید پرداخته است. طبق گفته‌های دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تخصیص ارز به واردکنندگان به صورت دو ماه یک بار خواهد بود و میزان تخصیص نیز حداکثر یک ششم سقف سابقه شرکت در واردات گوشی موبایل است. 

سقف واردات شرکت‌ها بر اساس میانگین واردات دو سال گذشته وارد‌کنندگان است و دفتر تخصصی وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بازار، یک سری ممیزی برای واردات گوشی‌های موبایل در نظر گرفته است. درون این ممیزی‌ها بحث رتبه‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌ها در عملکرد و شفافیت دیده شده است. 

تاکنون تخصیص ارز به وارد‌کننده‌ها در برخی مواقع با مشکلاتی همراه بود. اما در صورت درست اجرا شدن شیوه جدید واردات گوشی موبایل، دیگر درون بازار شاهد کمبود عرضه نخواهیم بود. 

پیش‌تر شرکت‌ها برای مدیریت سقف واردات خود، مجبور به وارد کردن میزان کمتر کالا بودند که این موضوع در مواقعی که امکان تخصیص ارز وجود نداشت، باعث کمبود کالا در بازار و در نتیجه افزایش قیمت گوشی‌ها می‌شد. اما اکنون با این شیوه جدید، واردکنندگان با خیال راحت می‌توانند واردات را انجام دهند و دیگر در زمان معرفی گوشی جدید نیز نگران تخصیص ارز نخواهند بود. 

تخصیص ارز به وارد‌کنندگان در دستور العمل جدید به صورت مرحله‌ای در نظر گرفته شده است و واردکننده برای تخصیص ارز در مرحله بعد باید ۹۰ درصد ارز تخصیص داده شده در مرحله قبل را به کالا تبدیل کرده و وارد کشور کند. در غیر این صورت تخصیص ارز وی در مرحله دوم متوقف می‌شود.

با این شیوه جدید، هم بانک مرکزی به راحتی می‌تواند ارز را تخصیص دهد و هم فعالیت واردکننده به صورت شفاف رصد می‌شود و در صورت تخلف، شرکت تعلیق می‌شود.

پیش‌تر ما برای بررسی وضعیت رجیستری برخی گوشی‌ها مصاحبه اختصاصی با منتخب صنف تلفن همراه و رئیس اتحادیه مخابرات داشتیم که می‌توانید متن مصاحبه به همراه ویدیو آن را مشاهده کنید.

نظر شما درباره شیوه جدید واردات گوشی موبایل چیست؟ آیا با این روش موافق هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.